Annons

Skåningar avsäger sig vårdgaranti

Nyheter Mer än 90 procent av Skånes patienterna får enligt färsk statistik träffa en specialist eller genomgå en operation inom tre månader.
Publicerad 7 november 2009 • Uppdaterad 30 november 2021

Mer än 90 procent av Skånes patienterna får enligt färsk statistik träffa en specialist eller genomgå en operation inom tre månader. Med andra ord, vårdgarantin uppfylls. Men till skillnad från övriga landet har Region Skåne en långt längre rad av patienter som kan tänka sig att vänta mer än vårdgarantins 90 dagar. Av de 66 000 av Skånes patienter som just nu köar för en operation eller ett första specialistbesök har endast 5 000 hävdat sin rätt till vård inom tre månader. 61 000 har av olika anledningar hamnat i gruppen som kan tänka sig att vänta längre. – Vi erbjuder alla att inom vårdgarantin få hjälp inom Skåne eller södra distriktet. Men många vill inte åka till ett annat sjukhus. Man väljer hellre att vänta längre för att komma till det sjukhus man tillhör, hävdar Berit Wirödal (KD), förste vice ordförande i hälso- och sjukvårdsnämnden i Skåne. Siffrorna om den stora frivilligheten att vänta med vård är resultatet av ett utskick som för en månad sedan nådde samtliga i vårdkön. Köande patienter ombads att ta ställning till om man ville hävda sin rätt till vårdgaranti eller inte. Alternativt var att stå kvar på väntelistan, men då samtidigt riskera längre väntetid än tre månader. Den som av olika anledning inte hörde av sig alls har nu fått sin remiss återsänd till den ursprunglige läkaren, för nytt ställningstagande. Hur många av patienterna som faktiskt inte svarat är oklart. Hur frivilligt är det här valet egentligen för patienterna? – I brevet har man fått ett erbjudande om vårdgaranti, men då inte med självklarhet vid den klinik man tidigare behandlats. Frivilligheten ligger i att anta erbjudandet eller inte, menar Berit Wirödal (KD). Att det skulle röra sig om två separata köer där majoriteten, som inte hävdat rätt till vårdgaranti, hamnar i en långsammare kö, det vill Berit Wirödal inte medge. Däremot att det finns en problematik i att så många köande patienter faktiskt inte hörts av alls, men ändå betraktas som villiga att skjuta upp sin operation eller läkarbesök. – Det är klart att det är ett problem. Vi har diskuterat detta mycket vilket resulterat i att tjänstemän nu fått i uppdrag att se över vårt system. De här måste bli mer lättolkat – för alla.

Pernilla Nielsen NegrénSkicka e-post
Så här jobbar Norra Skåne med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons