Singdo och Elsa

Pippis pappa inspirerade opera

Krakel Spektakel och Mumintrollet har avhandlats – nu är det dags för Pippi Långstrump.

Pippi Långstrump representerar Astrid Lindgrens tankar om ”det kompetenta barnet” och precis som de andra barnboksfigurerna som Operaverkstan tittat närmare på möttes hon på sin tid av stor skepticism.
– Det kan vara bra att reflektera över, säger Maria Sundqvist., konstnärlig ledare för Operaverkstan.
Att göra en föreställning om Pippi rakt upp och ner var hon inte intresserad av.
– Astrid Lindgren har gjorts så mycket på många olika sätt, både på scen och på film och inte minst som opera här med Karlsson på taket. Så jag blev väldigt glad när kompositören Anna Einarsson tipsade mig om mannen som var förlagan till Pippis pappa Efraim Långstrump, säger Maria Sundqvist.

Carl Emil Pettersson var en svensk sjöman som förliste utanför Tabaröarna julen 1904. Han lyckades ta sig i land och bestämde sig för att stanna. Han startade en kokosplantage, gifte sig med hövdingens dotter, blev rik och omskriven i svenska tidningar. Astrid Lindgren hade honom i åtanke när hon skapade Pippis pappa Efraim Långstrump.
Maria Sundqvist har skrivit librettot till operan PS Jag kommer snart hem! som handlar om sjömannen. Det är en ovanlig opera på flera sätt.
– Vi har beställt en elektrikal, en opera med electronica och med interaktiva dataprogram, säger hon. Det är spännande att närma sig den formen. Dessutom har vi valt en berättarform där publiken flyttar mellan olika rum.

För att hitta kompetens till den här spelformen vände Operaverkstan sig till Teater Insite i Malmö, som har specialiserat sig på platsspecifik teater. Produktionen startade med en workshop och scenografen Leif Persson var med redan då.
– Vi lärde oss också hur Anna Einarsson arbetar med sin musik och det har regissören Ragna Weisteen och regiassistenten Matthias Thorbjörnsson från Insite förvaltat.

I entrén på Operaverkstan, på baksidan av Malmö Opera, delas barnen upp i två lag. De får var sin matros som guide och leds in till en av sjömannens två familjer. Familjen i Söderhavet, som längtar efter sin pappa eller flickan i det Villa Villekulla-liknande huset där saknaden efter pappan också är närvarande. Mellan de två rummen finns det tredje, det dimmiga havet där sjömannen far runt.
– Är han levande eller död? Hur länge sedan är det pappan försvann? Man gör sitt eget pussel, säger Matthias Thorbjörnsson.
Teater Insites team har sett till att barnen ska guidas lagom mycket.
– Det är A och O när man jobbar med en koppling mellan teater och installation, säger Ragna Weisteen. Man ska inte leda och bestämma mer än man behöver göra. Framför allt handlar det om att uppmana till leksamhet.
PS Jag kommer snart hem har premiär 24 april på Operaverkstan. Den spelas för femteklassare under våren och det blir också sju offentliga föreställningar.

×