Dansarna visar upp delar ur koreografin med hästar. Foto: Simon Frödeberg

Repetitioner igång
inför Hästdansen

Föreställningen kommer att ges vid den gamla biblioteksruinen en dryg kilometer från Hovdala slott. När tidningen kommer till platsen är det hög tid för repetition.
Ett lugn råder över skådeplatsen trots full aktivitet. En av de fyra dansarna, Tal Adler, står mitt i den naturliga scenen framför ruinerna med hästen Freja. Koreografen JoAnna Mendl Shaw pausar musiken, ger korta instruktioner och går ner på knä för att visa en rörelse.

Fanny Nilsson,
ursprungligen från Falkenberg, har bott i New York ett antal år och är medlem i danskompaniet The Equus Project.
– Jag tog en koreografikurs i dans för JoAnna Mendl Shaw, berättar Fanny Nilsson. Jag blev inbjuden till ett arbete som inte involverade hästar, men fick sedan frågan om jag ville medverka i The Equus Project.
The Equus Project har varit verksamt i 15 år och har som grundidé att kommunicera och dansa med just hästar. Hästdansen på Hovdala kommer att bli kompaniets första föreställning i Europa.
– Det här är min första föreställningen med häst, säger Fanny Nilsson. Man är ju lite ovan, lägger hon till och skrattar.
– Men det är bara att köra på.

Fanny Nilsson berättar att man som dansare måste lägga undan sitt ego när man arbetar med hästarna.
– Vanligtvis jobbar man med kommunikation från sig själv till publiken. Här får man kommunicera med sina partners på ett helt annat sätt. Man måste vara väldigt tydlig med hästarna och öva på att ta beslut i stunden.

Förutom dansare och hästar har även ungdomar med autism engagerats i föreställningen. Under föreställningens gång kommer det att dansas i trios, med en ungdom, en dansare och en häst. Klinten Kultur, med dramapedagogen och projektets initiativtagare Ulrika Mickels Nord som konstnärlig ledare, har som målsättning att låta ungdomarna motbevisa de förutfattade meningarna om att folk med autism skulle hindras att medverka i kreativa sammanhang.

Arbetet med Hästdans på Hovdala inleddes redan i november förra året, då JoAnna Mendl Shaw träffade Klinten Kultur. Och fram tills nu har kompaniet övat i studio, utan hästar.
– Vi har ju förberett oss och arbetat med material länge, säger Fanny Nilsson. Idéerna till koreografin har funnits hela tiden men vi har ju inte kunnat testa det på riktigt förrän nu.
– Men jag blev förvånad hur mycket man kunde göra tillsammans med hästarna.

Fanny Nilsson och två av de andra dansarna, Jessica Martineau och Carlye Eckert, visar upp delar av dansen med och utan hästar. Suggestiv musik fyller den delvis soldränkta gläntan vid ruinen.
– Jag tror att publiken har höga förväntningar på det här, men man kan ha svårt att sätta fingret på vad det är man förväntar sig, menar Fanny Nilsson.
– Men jag tror att man kommer att bli berörd och att man som publik kommer att få uppleva mer än vad man kunnat tro.


×