Foto: Andreas Hillergren/Arkiv

Skånska tågresenärer lever farligt i vinden

Det handlar om systemet kring kontaktledningarna som fallerar, av orsaker som en lekman kan tycka är småsaker. Trafikverket har sett till att trädsäkra Södra Stambanan och fällt alla träd, men det är inte nog. Det kan räcka att det blåser en liten gren på ledningen från ett närliggande buskage för att tågen ska stanna, men även andra saker – som kan tyckas som petitesser – kan slå ut systemet.
– Plast från höbalar har vi haft stora problem med när det hamnat på ledningarna, säger Jörgen Borggren, Trafikverkets ansvarige för underhållet på järnvägsspåren i Skåne.

De känsliga ledningarna är föråldrade, och ska börja bytas ut 2014. Men till dess lever Skånes tågresenärer farligt när det blåser hårt. Två gångar har Trafikverket ställt in all tågtrafik i Skåne efter SMHI:s stormlarm. Båda gångerna har det varit problem när tågtrafiken återupptagits. I Örtofta 29 oktober, när trafiken skulle igång igen efter stormen Simone, var det troligen en liten trädgren som blåste på en så kallad förbilina inne på bangården och orsakade ett överslag.

Enligt Jörgen Borggren krävs det ingen stor gren för att slå ut tågtrafiken – men om grenen är fuktig och hamnar olyckligt nära en jordad kontaktledningsstolpe så räcker det för att tågen ska stanna. I Hjärup i lördags var det dags igen. När första tågen skulle börja rulla efter det planerade stoppet i samband med stormen Sven gick det återigen snett. Trafikverket hade provkört med två godståg innan första tåget, ett X2000 till Stockholm, tilläts att avgå. Stormen hade då bedarrat, men när X2000-tåget gick, friskade vindarna i igen.  Enligt Jörgen Borggren blåste det hårt från sidan av tåget, vilket fick till följd att kontaktledningen hamnade utanför lokets strömavtagare och ledningen revs då ner.

I Hjärup i tisdags var det två bärtrådar, som har till uppgift att hålla uppe själva kontaktledningen, som släppte.
– Det var troligtvis en följd av förra problemet i Hjärup, säger Jörgen Borggren och avfärdar alla teorier om att kontaktledningssystemet skulle bli mer känsligt om det inte används.
Han säger också att Trafikverket kommer att fortsätta att ställa in tågtrafik när det är stormlarm.
– Vi kan inte ha 800 människor på ett tåg som vi inte kan evakuera i vinden.

Fungerar det så här utomlands också?
– I Danmark körde de under förra stormen och massor av tåg fastnade. Den här gången ställde de in tågen och det är de nog glada för, säger Jörgen Borggren.

Dagens fråga

Har du varit med om en viltolycka?

Loading ... Loading ...

Veckans ibladningar

×