Gemensam kamp för järnvägsbommar i Hökön så olyckor likt den här nyligen kan undvikas Foto: Torbjörn Wester

Gemensam kamp för järnvägsbommar

Hökön Nu går Hököns intresseförening och företrädare för Green Cargo ihop för att påverka Trafikverket att få upp bommar vid de obevakade järnvägsövergångarna i Hökön.

Det är bommar som skulle vara lösningen för att undvika fler olyckor vid de två obevakade järnvägsövergångarna i Hökön norr om Osby. Det är både byborna och företaget Green Cargo ense om.
För drygt en vecka sedan kolliderade en personbil med ett godståg vid en av övergångarna.
Det var inte första gången som en allvarlig olycka inträffade på platsen. 2005 omkom en tolvårig flicka när den bil hon åkte i krossades av ett godståg. Den 20-åriga föraren skadades dessutom svårt.

Med tanke på att det är nödvändigt att passera järnvägen så fort man ska in i eller ut från Hökön upplever de boende en ständig oro för nya olyckor. Detta gör även lokförarna som är medvetna om att det kan dyka upp obehagliga överraskningar när tågen passerar den lilla byn.

Det är godstrafik från Volvo i Olofström som passerar Hököns två järnvägsövergångar på sin väg mot Älmhult. Enligt uppgift passerar 14 godståg per dygn och förutom de två allvarliga olyckorna har det även förekommit flera tillbud som skulle kunnat sluta illa.
Övergångarna är försedda med ljud- och ljussignaler som varnar för tåg. Sikten är däremot dålig vilket gör att bilister måste köra ganska nära spåren för att kunna se om passagen är fri.
I går kväll träffades representanter från både Hököns intresseförening och Green Cargo för att diskutera hur man ska gå vidare med frågan.

– Det är ett jätteproblem, konstaterar Per Svensson som är gruppchef inom Green Cargo.
Han förklarar att man tillsammans med byborna i Hökön ska försöka få Trafikverket att inse problemen och därmed se till att det blir bommar.
– Det har gjorts trädsäkringar längs banan Olofström-Älmhult vilket förutom att det skyddar tågtrafiken vid stormar även innebär att det blivit bättre sikt, berättar Per Svensson. Men detta är däremot inget som hjälper i Hökön.

Hököns intresseförening hoppas även på stöttning från kommunalt håll. En skrivelse är inskickad där man poängterar att förutom privatpersoner måste även brandvärn, ambulanser, skolbussar och andra servicefordon passera de farliga korsningarna.
– Visserligen har alltid fordon på järnväg förkörsrätt, säger Per Svensson. Men vi vill gärna träffa människorna som lever i miljön och vi är även rädda om vår personal.

Nyhetsbrev

Veckans ibladningar