Gunilla Klingbergs Cosmic Matter. Foto: Foto: Galerie Nordenhake, Berlin/Stockholm
Jone Kvie i färd med att montera en av de rymdinspirerade skulpturer han visar på utställningen Beam me up!. Foto: Pernilla Ekdahl
Nathalie Melikian har tittat på hundra science fiction-filmer inför skapandet av sin videoinstallation Science Fiction. Foto: Pernilla Ekdahl

Konstens universum

Regionmuseet fortsätter utforska rymden – nu får utställningen Rymdresan sällskap av Beam me up! i konsthallen.
– Jag tyckte det skulle vara spännande att visa hur konsten förhåller sig till rymden, säger konsthallschefen Marika Reuterswärd.

Sex konstnärer samsas om utrymmet och gemensamt för dem är att deras skapande har inspirerats och influerats av rymden.
Med videoinstallationer, skulpturer och film tas besökarna med på en annorlunda tur ut i rymden och in i sci-fins värld.
– Ämnet är högaktuellt nu; Mad Max går på bio, snart kommer nästa Star Wars-film, man har nyligen valt ut vilka som ska få följa med på en resa till Mars och nya upptäckter görs hela tiden inom astronomin. Jag ville ge en mer poetisk och idéhistorisk inramning till rymden, säger Marika Reuterswärd.

Det första verk hon kom att tänka på när hon skulle ställa samman utställningen var The Moon Goose Colony, ett projekt av tyska Agnes Meyer-Brandis, som inspirerats av en bok från 1600-talet om en färd till månen. En färd där huvudpersonen åker på en vagn, dragen av ”mån-gäss”.
I videoverket som visas i Konsthallen kan man följa hur hon föder upp egna gäss och tränar dem till astronauter, som en förberedelse att göra om den fiktiva resan.
I ett annat filmrum kan man se kanadensiska Nathalie Melikians text- och ljudbaserade videoinstallation Science Fiction.
På filmduken syns handlingen i en sci-fi-film rulla förbi, uttryckt i korta meningar. I högtalarna hörs ett typiskt rymdfilmssoundtrack.
– Förhoppningsvis kommer betraktarna inte bara att förstå hur den här sortens filmer är gjorda utan även skapa sin egen film, inne i huvudet. På ett sätt kan man se verket som kritik mot genren, säger hon.

Gunilla Klingbergs verk Cosmic Matter är en installation som bland annat består av byggnadsställningar, tejp och drömfångare.
– Cosmic matter är gjord 2007 som en reaktion på att Nasa ville exploatera grundämnen på månen. Den gick då från att vara något spirituellt, något man tittar upp på, till något man vill tjäna pengar på, säger Marika Reuterswärd, som dock påpekar att så vitt vi vet har Nasa hittills inte gjort allvar av sina planer.
Christian Anderssons verk Looking Backward och Ann Lislegaards Time Machine bygger båda på litteratära verk.

Looking Backward som är en lek med ögat visar en förstautgåva av Edward Bellamys utopiska science fictionroman från 1888, som handlar om huvudpersonens besök i framtidens år 2000.
Time Machine, baserat på HG Wells klassiska roman med samma namn, visar en 3D-animerad räv i en labyrint av speglar och projektioner, som berättar om sina tidsresor.
Mer vetenskapligt baserad är Jone Kvies konst.
Till sina skulpturer har han hämtat inspiration från bland annat bilder som visas på internet från olika teleskop. Intresset för rymden har alltid funnits hos konstnären, men det var först för några år sedan han förstod hur han skulle kunna inkorporera det i sin konst.
– Det handlar om det klassiska: både fascination och fruktan, man inser sin egen litenhet och försöker som människa greppa sin egen position i universum, förklarar han sitt rymdintresse.

Utställningen Beam me up! invigs på lördag, kl 14 och visas i Kristianstad konsthall till och med den 1 november.