Annons

Framgångsrik svensk kreativitet

Opinion Sverige som kreativ kraft är något som ofta lyfts fram i framgångsberättelser. Svensk kreativitet går inte sällan på export.
Opinion • Publicerad 27 augusti 2015 • Uppdaterad 24 november 2021

Sverige som kreativ kraft är något som ofta lyfts fram i framgångsberättelser. Svensk kreativitet går inte sällan på export. Fashion Week Stockholm pågår för fullt och vid invigningstalet fokuserade närings- och innovationsminister, Mikael Damberg (S) på bilden av Sverige i utlandet. Svenskt mode tillför ekonomiskt exportvärde. Det vi behöver bli bättre på, är att stödja och främja kreativitet.En debatt kring innovationskraft och kreativitet avslutades nyligen på SvD. Sverige är i vissa avseenden världsmästare på kreativitet och i andra uppnår vi inte det vi skulle kunna med rätt ledarskap. Svenska företag vinner internationella reklampris. Men enligt debattören Martin Ingemansson, Nordenchef på Facebook, har vi halkat efter. Jämförelsen är 48 reklamstatyetter i Cannes år 2012 mot hälften så många i år. Är vi i Sverige på väg att bli medelmåttiga eftersom vi är rädda för misslyckanden? Kreativitet och mod går hand i hand och är orsaken till att inte fler vågar starta företag. Innovatören Örjan Strandberg anser att kreativa företag inte existerar. Det är personerna bakom som tillför den kreativa kraften. Utmaningen, ur ett företags perspektiv, ligger i att skapa en plattform som attraherar de som Strandberg kallar seriellt kreativa, enligt neurologisk forskning bara cirka 5 procent avbefolkningen. För samhällets gäller det att ta vara på, och inte försöka trycka ner, kreativiteten under skolgången. Den sätter oss på världskartan. Mathias Grimpe

Martina JarminderSkicka e-post
Så här jobbar Norra Skåne med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons