Experter gav många goda råd om att synas

Hässleholm En schyst hemsida. Radioreklam. Annonser i dagstidningar, Tv-reklam. Direktreklam i brevlådan.
Ja, sätten är många för att synas och deltagarna i höstens första frukostklubb hade inte något givet bästa recept, snarare idéer om vad som kan fungera.

Syns du? Det var överskriften på frukostklubbens möte där syftet var att ge åhörarna lite nya vinklar på det här med marknadsföring.

De många gästerna, från reklambyråer, tidningar, tryckeri och företag, gav många olika svar på frågan om hur man syns bäst i mediebruset.
Jörgen Lindhé, vd för AM-Tryck/C4-media, slog ett slag för det tryckta och menade att det inte räcker med bara en schyst hemsida. Radioreklam och direktutskick är bra komplement, menade han.
– Med dagens databaser kan man hitta rätt kunder, inte som förr skjuta med en hagelbössa, menade han.
Thomas Johansson, tidningschef för Lokaltidningen, slog ett slag för sitt sätt att låta ett budskap gå ut, genom annonser i gratistidningar. En gratistidning når alla som vill veta vad de lokala företagen erbjuder, menade han.

Anna Stenström, från Mustasch reklambyrå, och Tobias Karlsson, från You Us and Them digital byrå, var båda överens om att marknadsföringen inte skulle vara för ”kommersiell” utan mera måste inrikta sig på att vara ”äkta”.
Hon tog exemplet Ica-Stig som gått hem hos många. Här efterlyste hon istället riktiga Ica-människor, inte betalda skådespelare.
– Det är till äkta människor man vill ha en relation, menade hon.

På fråga från dagens moderator, kommunens näringslivssamordnare Roger Höjendal, om hur man ska göra för att uppmärksammas i media, svarade Tobias Karlsson skämtsamt:
– Att springa runt med järnrör har ju fungerat.

Efter råd från dessa marknadsaktörer fick Jason McMillion och Daniel Johansson berätta hur de kan hjälpa till i marknadsföringen med ”eye-tracking” och 3D-bilder. Det första innebär att speciella glasögon sätts på en person där man kan avläsa vad personen ifråga tittar på först på en hemsida eller en tidningssida.

– Det första intrycket är det absolut viktigaste, menade McMillion och pekade på exempelvis bakgrundsfärger och enkelheten på en web- eller tidningssida.
Avslutningsvis berättade Hässleholms kommuns kommunikationschef Hanna Gardell och marknadschef Martin Lundell Ballingslöv AB om hur de använt film som ett sätt att föra ut sina budskap.

Dagens fråga

Har du tagit in och klätt julgranen?

Loading ... Loading ...

Veckans ibladningar