Bara ett företag har skrivit på uppropet
Över 600 företag, med totalt 55 877 anställda, har skrivit på uppropet på www.hoghastighetsbanan.se - det handlar om företag från 20 olika kommuner och det är allt från enmansföretagare till företag med tusentals anställda. Bland de företag som skrivit på uppropet finns många i Växjö som ligger utmed den planerade höghastighetsbanan.Men många företag finns också i Karlskrona, Sölvesborg och Kalmar, orter som inte ligger utmed järnvägen men som indirekt kan få nytta av en höghastighetsjärnväg.Ett företag i Hässleholms kommun finns på listan, Stoby Måleri AB, med drygt 400 anställda.
Stefan Olsson, Stoby Måleri AB, varför har ni skrivit på uppropet?– Höghastighetsbanan kan förbättra för pendlarna som har problem med ständiga avbrott, och dessutom är tåg miljövänligt, svarar han.Naturligtvis hoppas företaget också på positiva effekter på byggande i exempelvis Hässleholm, något som kan ge fler arbetstillfällen.– En höghastighetsbana är positivt för Hässleholm och viktigt för hela Skåne, tillägger han.
– Tillsammans med Kristianstad arbetar Hässleholm för att bli en ny tillväxtmotor i Skåne. Den ökade rörligheten för näringsliv, arbetstagare och studenter kommer att ge oss goda förutsättningar att stärka våra städers attraktionskraft och bidra till regionens tillväxt. Det säger kommunalrådet Lena Wallentheim (S) i en kommentar på nätverkets hemsida. Hon tillägger:– Men för att detta ska lyckas behöver det också finnas en bra koppling till Smålandskommunerna Växjö och Älmhult.
I den pågående Sverigeförhandlingen förordar Hässleholms kommun en sträckning av höghastighetsbanan via Älmhult och Växjö. Det skulle möjliggöra ett närmare samarbete med Ikea, som är en oerhört viktig arbetsgivare i vår region, och även underlätta för kommunens ungdomar att studera på Linnéuniversitetet, enligt kommunalrådet.Kristina Thorvaldsson som är Växjö kommuns projektledare för Nätverket Höghastighetsbanan, kommenterar:– Det märks hur viktig den här frågan är för företagen och därmed också för jobben och utvecklingen av arbetsmarknaden i den här regionen. Enligt Thorvaldsson har intresset i Växjö ökat ännu mer sedan visionen för hur ett nytt stationsområde i Växjö blivit klar, där man kan se hur en ny järnväg skulle kunna knytas samman med staden.
Just nu arbetas det för fullt med nyttoberäkningarna som den 1 oktober, lämnas in till Sverigeförhandlarna. Beräkningarna ska redovisa vilka nyttor som kan uppstå i kommuner och regioner längs de nya höghastighetsjärnvägarna. Nyttorna som ska redovisas är bostadsnytta, resenärsnytta, miljönytta, arbetsmarknadsnytta, näringslivsnytta och social nytta. Beräkningarna är ett viktigt underlag i de kommande förhandlingarna.