Wizex med frontfigurerna Anna Sköld och Thomas Lindberg bjöd på uppskattad schlagernostalgi. Foto: Robert Rolf
Thomas Lindberg hade sina toppar i Röda salongen, särskilt i Elvislåtarna och Lasse Berghagen-parodin.
Anna Sköld måste ha slagit rekord i klänningsbyten och har en talang som imitatör.

Folkparksshow i racerfart

Konsert
I Folkparkens tjänst
Wizex
Hässleholm kulturhus, lördagen den 3 oktober 2015.
Betyg: 4

konsert
I Folkparkens tjänst
Wizex
Hässleholm kulturhus, lördagen den 3 oktober 2015.
pppp

Folkparken är lika svenskt i sitt unikum som surströmming och dans i Dalarna på midsommarafton. Hur många kärleksband som knutits (eller lösts upp) i dess hägn återstår att räkna ut.
Nu borde temat snarare varit I schlagerns tjänst. För en schlagershow blev det, i virvlande tempo med hög igenkänningsfaktor. Publiken, huvuddelen 60 plus, trivdes och log när vågen av minnen sköljde fram i våg efter våg. Därtill bidrog ett ljusspel där varje decennium presenterades i både ljud och bild.
Scenshowen är en uppföljning på jubileumsskivan (40 år) med samma namn men kan också ses som ett utropstecken efter fjolårets grammis-nominering och på de 2,5 miljoner skivor, 16 guld och diamantskivor som är bandets framgångsfacit genom åren.

Snabba växlingar mellan låtarna och en sprudlande spelglädje höll publiken varm under hela föreställningen. Anna Sköld (som måste ha slagit rekord i klänningsbyten) har en talang som imitatör eftersom hennes röst var helt lik Siw Malmkvists i det applåderade Siwan-medleyet.
Faktiskt var det mera Towa Carson och Anita Lindblom när de båda senares paradnummer framfördes än Anna Sköld.
För inte tala om Bofinken Knut där hon på Eva Ryberg-manér drog ner kvällens skrattorkan. Ibland stämde inte kronologin. Mamma är lik sin mamma tillhörde sent 1960-tal och inte 50-talet men vi struntar i den felsorteringen för det gjorde också publiken. Den andre front-figuren,Thomas Lindberg, hade också sina toppar i Röda salongens applåd-seismograf, särskilt i Elvis-låtarna och i Lasse Berghagen-parodin. Publikens värme strömmade emot honom när han i sitt Thore Skogman-medley vandrade ner bland bänkraderna och lyckliggjorde mottagerskan av en ros. Thomas Lindberg har ett djupt omfång i rösten som kom till sin fulla rätt i My way, uppbackad av Eric Iversens smäktande klaviaturstämma. Men den starkaste musikaliska upplevelsen stod front-paret Sköld-Lindberg för i Lars Winnerbäck/Miss Li-klassikern Om du lämnar mig nu. De bådas röster och de själva klädde varandra så att det blev riktigt vackert, faktiskt.

Wizex har ju en lokal bakgrund från starten i Osby och är numera Bromölla-baserat, vilket fick sin bekräftelse i att publik från båda orterna fanns tillstädes. Några av klassikerna från slutet av 1900-talet välkomnades extra som Har du glömt?, När en flicka talar skånska och Miss decibel. Kul att ende medlemmen från starten, Tommy Karlsson, hann glänsa i några saxofonsolon. Eric Iversen utövade sitt kapellmästerskap både bakom klaviaturen och mikrofonen med mysiga kommentarer och anekdoter.
Att tempot aldrig mattades berodde även på det spänstiga kompet i Dan Anderssons bas och Allan Dittrichs trummor.

Ett musikaliskt lustmord hann Iversen med tillsammans med Anna Sköld i Lasse Stefanz-klassikern De sista ljuva åren. Hur står det till med den kollegiala sämjan de båda naborna emellan?
Av fyra pantrar ägnas fjärde kissemissen publikkontakten.

Konsert
I Folkparkens tjänst
Wizex
Hässleholm kulturhus, lördagen den 3 oktober 2015.
Betyg: 4