Annons

Vägen mot bättre centrum

Hässleholm Hässleholms centrum har fantastiska möjligheter att bli en attraktiv stadskärna. Men då krävs fler affärer, uppsnyggning av fasader och bättre städat centrum.
Hässleholm • Publicerad 24 november 2015 • Uppdaterad 25 november 2021

Synpunkterna är många från det dansk-svenska konsultföretaget Reteam som sysslar med stadsutveckling och som nu lämnat sin slutrapport kring Citylyftet i Hässleholm, ett projekt som drivs av kommunen, Fastighetsägarna Syd och Hesslecity.

– Staden har fantastiska möjligheter att få en attraktiv stadskärna, här finns både tillräckligt med plats för fler affärer och plats för folk att mötas, säger Kathrine Heiberg från Reteam när hon visar runt i centrala Hässleholm. Hon är positiv till Stortorgets storlek och dess närhet till resecentrum. Liksom att affärsgallerian ligger mitt i stadens centrum.Men hon ser många husfasader som behöver snyggas upp. Trasiga markiser som behöver åtgärdas. Täckta skyltfönster och skyltfönster som inte längre är skyltfönster utan istället affischpelare.

Annons

Men främst ser hon en nackdel i att många affärer är för ”långa”. Dessa tar upp för stor del av gatorna. Istället önskar hon att affärerna bygger inåt i fastigheten, för att på så sätt skapa fler butiker.– Flera av gatorna i centrum utgörs av en eller flera näringsidkare som tar alldeles för stor plats, och ibland har ju dessa inte ens öppet under dagtid, menar hon och pekar på Första Avenyen där en pub, ett hotell och en banklokal ligger på rad och på så vis blir en död gata utan butiker.

Banken kunde flytta upp en våning istället och lämnas plats för en butik, enligt Kathrine Heiberg som också pekar på Godtemplaregatans norra del där fasaderna bara är tråkiga väggar och ett varuintag. Motsatt sida från Första Avenyen, södra delen av samma gata, är betydligt bättre, menar hon. Där finns butiker och restaurang som syns.Den rapport som Reteam nu överlämnat till projekt Citylyftet bygger på en inventering av stadskärnan och en konsumentundersökning. Förslagen bygger på en mix av dessa båda.

Inventeringen visade bland annat att centrum domineras av utbud inom kosmetika, hårvård och matställen. Modeutbudet utgör bara tio procent, vilket är lågt jämfört med andra marknadsplatser.Det saknas en dagligvaruhandel i centrum och utbudet för tonåringar är svagt.

Merparten av de som handlar i centrum är kvinnor (64%). Hälften av de som är i centrum och handlar bor i Hässleholm. Andra kommuner och orter i kommunen utgjorde en väldigt liten del. Det innebär att Hässleholm har en låg attraktionskraft för närliggande kommuner och orter.Rapporten har delat upp centrum i tre affärszoner.Gallerian och Passagen har störst fokus på shopping. Men här bör butiksutbudet utvecklas. Shoppingmiljön är dessutom för kall och oinspirerande. Här pekar Reteam på många stängda fasader och skyltfönster och en bristande butiksskyltning.Den andra zonen utgörs av Första Avenyen, Vattugatan, Stortorget, Frykholmsgatan och Godtemplaregatan. Här ligger fokus på mötesplatser, sociala aktiviteter blandat med shopping.Det är här det finns mycket bra ramar till att utveckla och förbättra mötesplatser. Men framför allt förtäta handeln, menar rapporten.

Stationen, Järnvägsgatan, Tingshusgatan, Lövgatan, Stobygatan, Stadshusgatan, Östergatan och Andra Avenyen har störst fokus på människor i rörelse, enligt rapporten.Här konstaterar man att mötesplatsen på stationstorget upplevs otrygg och otrivsam, liksom platserna kring Tingshusgatan. Något som bör åtgärdas. I denna zon tre finns också Kulturhuset som Reteam vill lyfta ut och koppla ihop mer med stadskärnan.

Sammanfattningsvis skriver Reteam att Hässleholm City har mycket goda ramar till att bli en mysig stad där man umgås och har trevligt.Förbättringsområdena är utbudet av mode och utbudet till ungdomar, förtätning av handelsutbytet och en översyn av fasader och skyltningar.– Besökare som kommer hit ska veta att de kommit till Hässleholm, det gäller att plocka fram stadens eget DNA, säger Kathrine Heiberg som under tisdagskvällen presenterade rapporten tillsammans med projektledare Sandra Holm och Lina Dako från Reteam.

bild 1/3
En klart bättre affärsgata, enligt Reteams medarbetare som dock hittar både skyltfönster och fasader som behöver förbättras för att göra centrum mer levande och vacker.
Lina Dako, Kathrine Heiberg och Sandra Holm, samtliga från konsultföretaget Reteam, tar en promenad i Hässleholms centrum och visar på både bra och dåliga gator i staden som kan bli mycket mer attraktiv.Foto:Hans Bryngelson
Tråkigt med en lång gata utan några skyltfönster eller inbjudande affärer. Dåligt utnyttjat, menar Kathrine Heiberg och Sandra Holm.
En klart bättre affärsgata, enligt Reteams medarbetare som dock hittar både skyltfönster och fasader som behöver förbättras för att göra centrum mer levande och vacker.
Lina Dako, Kathrine Heiberg och Sandra Holm, samtliga från konsultföretaget Reteam, tar en promenad i Hässleholms centrum och visar på både bra och dåliga gator i staden som kan bli mycket mer attraktiv.Foto:Hans Bryngelson
Hans Bryngelson
Så här jobbar Norra Skåne med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons