En revy som ännu inte känns färdig

Recension

SCEN
En ny revy
Texter: Valle Westesson, Hans Marklund, Anders Lundin & ensemblen
Regi & koreografi: Hans Marklund
Kompositör & kapellmästare: Christopher Dominique
Kostym: Paola Billberg Johansson
Ljus: Sven-Erik Andersson
Medverkande: Tom Ahlsell, Sven Boräng, Petra Brylander, Hans-Peter Edh, Mari Götesdotter, Susanne Karlsson, Mattias Linderoth, Cecilia Lindqvist & Johannes Wanslow
Premiär på Hipp i Malmö 19 december
Betyg: 3

Det hela börjar alldeles utmärkt, när vi med hjälp av Tom Ahlsell och hela ensemblen flyttar oss tillbaka till Kockums i nådens år 1978. Och det slutar lika utmärkt, i nutid, cirka två och en halv timme senare med en fartfylld och festlig final. Det är bara det att en del av det som finns där emellan känns lite problematiskt.

Som knappast kan ha undgått någon kom det en hel del grus i maskineriet, då en av ”En ny revys” båda huvudförfattare, Kristoffer ”Kringlan” Svensson, helt sonika och alldeles korrekt befriades från sina arbetsuppgifter för en tid sedan, strax efter kollationeringen, till följd av ett omdömeslöst påhopp på Aftonbladets kulturchef. Med sig ut fick Svensson givetvis ta med sina manuskript. Av den anledningen fick Malmö Stadsteater, under Hans Marklunds ledning, åtminstone delvis starta om sitt ambitiösa projekt.

Allt trassel har givetvis medfört en och annan nödlösning och en del kompletteringar, även om både teaterchefen Petra Brylander och regissören Hans Marklund har hävdat motsatsen. Men det märks att det har gått fort. Kanske rent av lite väl fort. En del känns nämligen både plumpt och pretentiöst på en och samma gång. Dessutom är föreställningen för lång, något man givetvis kan rätta till med några välkomna strykningar. Om man rensade bort fyra, fem nummer skulle hela revyn bli åtskilligt bättre. Som det nu är, är den helt enkelt inte färdig.
Det finns, trots ovanstående sura anmärkningar, en hel del som är bra med ”En ny revy”. Skådespelarna, till exempel. De är alldeles utmärkta, med några extra plus för stadige Tom Ahlsell, Cecilia Lindqvist och mångsidige Hans-Peter Edh.
Fast Edh har förstås ett litet försprång gentemot sina kolleger, eftersom han förutom sin dramatiska karriär även har ett gediget revyförflutet, bland annat i Arlöv. Somliga sketcher är också minnesvärda och mycket roliga. Som den om Mattias Linderoths mobiltelefon som har en inbyggd lögndetektor. Och den om den fördomsfrie(?) trubaduren som framträder på radio Hipp – även den med Mattias Linderoth i huvudrollen.

Eller det stormiga mötet om Skånes nationalfisk, ålen, som man tycker borde ersättas av gäddan. Fast egentligen handlar det numret mer om skånsk, eller kanske rent av malmöitisk, beslutstradition. Elakt så det förslår, men både träffsäkert och roligt.
Musiken i ”En ny revy” är också värd alla tänkbara lovord. Allt är nykomponerat av kapellmästaren och pianisten Christopher Dominique och håller mycket hög klass. Till sin hjälp på scenen har Dominique också några av Malmös finaste musikanter, saxofonisten Inge Pettersson-Lindbäck, gitarristen Mikael Gökinan och trumslagaren Zoltan Csörsz, vilket knappast gör saken sämre.

Det är naturligtvis mycket välkommet att Malmö åter har en ”egen” revy, där humor och satir kan förenas i en smaklig blandning, utan lösnäsor, plymer och bensprattel. Det finns en tradition från Oscar Winges glansdagar på 20-, 30- och 40-talet att leva upp till, och ”En ny revy” är definitivt ett steg åt rätt håll. Något att jobba vidare med alltså. Måtte man hålla ut!
Kanske är betyget här ovan lite väl generöst. Men det beror på att revyn, när den har satt sig, tätats till och kortats av, förmodligen kommer att kännas betydligt vassare och mer angelägen. Och så är det ju jul …

SCEN
En ny revy
Texter: Valle Westesson, Hans Marklund, Anders Lundin & ensemblen
Regi & koreografi: Hans Marklund
Kompositör & kapellmästare: Christopher Dominique
Kostym: Paola Billberg Johansson
Ljus: Sven-Erik Andersson
Medverkande: Tom Ahlsell, Sven Boräng, Petra Brylander, Hans-Peter Edh, Mari Götesdotter, Susanne Karlsson, Mattias Linderoth, Cecilia Lindqvist & Johannes Wanslow
Premiär på Hipp i Malmö 19 december
Betyg: 3