8, 9 och 10, dörrar som leder in till en handläggare och en oviss framtid. Foto: Eva Frid
8, 9 och 10, dörrar som leder in till en handläggare och en oviss framtid. Foto: Eva Frid
Foto: Eva Frid
Foto: Eva Frid

Vad händer när flykten blir till en lång väntan?

Kristianstad Du tror att du går in i Konsthallen, men i själva verket är det väntsalen på Migrationsverket i Norrköping. Eller?
I morgon, lördag mellan 12 och 16, är det i alla fall vernissage.

Så som det skulle kunna vara heter Paula Urbanos utställning och den som går in över tröskeln till Kristianstads konsthall ställs inför en mängd frågor och möten.
– Jag har jobbat med existentiella frågor kring människor på flykt i tio år, säger Paula Urbano.


– Först utgick jag ifrån mig själv, mina föräldrar är från Chile, och sedan har jag fortsatt att utforska ämnet genom andra.
Paula Urbano har bland annat följt en dödshotad man från Irak i ett helt år och den filmen visas på hennes utställning. En utställning som för övrigt till en del är en kopia av väntsalen på Migrationsverket i Norrköping.
– Jag vill skapa en situation som ger besökaren möjlighet att få en djupare förståelse för människor på flykt.
– Det låter kanske klyschigt, men mycket av flyktingdebatten beror på att människor inte möts.
Konsthallschef Marika Reuterswärd tycker att flyktingfrågan är akut och angelägen och letade efter en konstnär som jobbat med ämnet ett tag. Och så fann hon Paula Urbano.
Hon ser fram emot lördagens vernissage, samma dag är det också invigning av Miró-rummet, berättar Reuterswärd. Ett rum dedicerat till Nils Trydings donation av bland annat Mirós originalaffischer.