Skulle Brexit vara en katastrof?
Att Storbritannien kanske lämnar EU oroar den svenska regeringen, det framgick även när Stefan Löfven presenterade sin regeringsombildning.
Däremot var inte de erfarna EU-debattörer som diskuterade frågan på SNS Skånes frukostmöte i Malmö i går så oroliga. Brexit skulle inte påverka så mycket som det sägs, trodde exempelvis företagsledaren Rune Andersson, Sösdala.
Inte heller oroade sig Maria Borelius, mest känd för den kortaste statsrådstiden i svensk historia, bara åtta dagar som handelsminister, men numera verksam i London bland annat som styrelseledamot i den milt EU-kritiska tankesmedjan Open Europe.
Veteranjournalisten Rolf Gustavsson oroade sig mer för att ett nej i den brittiska folkomröstningen skulle leda till folkomröstningsdiskussioner i andra länder med oanade konsekvenser.
Han påminde om att den danska folkomröstningen om Maastricht 1992, när danska folket röstade nej, var de första tecknet på folklig skepticism mot EU. Sedan har många folkomröstningar genomförts med varierande resultat.
I den brittiska debatten har tunga ekonomiska spelare som Bank of England, näringslivsorganisationer och till och med IMF varnat för stora ekonomiska konsekvenser om Storbritannien lämnar EU. Ett ras för pundet (vilket kortsiktigt skulle stimulera exporten), kraftigt sjunkande bostadspriser och kanske företagsflykt från Londons finansmarknad har målats upp som tänkbara konsekvenser.
Det är samma överdrifter som i den svenska eurodebatten, trodde Rune Andersson, som var en av de ledande på den svenska nejsidan 2003. Han trodde inte heller att EU:s länder skulle blockera ett frihandelsavtal med Storbritannien bara för att hämnas. Den brittiska handeln är för viktig för EU:s länder.
Utan Storbritannien stärks de protektionistiska krafterna i EU, varnade Rolf Gustavsson. Sverige skulle då förlora en av de viktigaste meningsfränderna för fri handel. Skulle åsiktsklyftan växa i EU kanske ett nytt Efta, med Storbritannien, Norge, Danmark och Sverige som kärna, återuppstår?
Dit är det sannolikt långt. Men dagens EU är inte detsamma som det EU Sverige gick med i 1995. Då var inriktningen ett EU bestående av självständiga stater i samarbete. Nu menar många att federalismen, att EU bestämmer alltmer över huvudena på ländernas parlament, växt sig för starkt.
En del i detta är att EU-domstolen i Luxemburg genom ”juridisk aktivism” driver överstatligheten längre än de politiska besluten och utan att stats- och regeringscheferna reagerar som de skulle ha makt att göra. Det har bidragit till den brittiska kritiken mot hur EU fungerar.
Politisera EU mera, rekommenderade Rolf Gustavsson, och minska teknokraternas och juristernas makt. Det skulle göra det möjligt att förankra EU bättre i folken.
Det är ett klokt råd, oavsett hur den brittiska folkomröstningen går. Även om ”Bremain” vinner och britterna stannar i EU behövs en rejäl debatt om vilken väg EU ska gå. Då är oddsen goda för att britternas undantag i stället blir regler för alla.