Annons

Något måste göras – det är alla starkt överens om

Skåne Det är svårt att sätta en gräns för vad projektet får kosta, tycker Jessica Rosencrantz, (M) oppositionsledare i trafikutskottet.
Publicerad 30 maj 2016 • Uppdaterad 13 december 2021
Jessica Rosencrantz (M) sitter i trafikutskottet.
Jessica Rosencrantz (M) sitter i trafikutskottet.

– Det viktiga för mig är att investeringen i höghastighetsbanor inte tränger ut andra viktiga investeringar.

Jessica Rosencrantz vill invänta vad Trafikverket kommer fram till i sin nya beräkning.

Annons

– Jag konstaterar att svensk järnväg är eftersatt och att vi behöver ny kapacitet. Något måste göras.

Det tycker även Henrik Fritzon (S) regionstyrelsens ordförande och Märta Stenevi (MP) förste vice ordförande i regionstyrelsen. Frågan avgörs av regeringen och riksdagen där nu Liberalerna sågar projektet.

I förra veckan presenterade forskare på Kungliga Tekniska Högskolan i Stockholm, KTH, beräkningar som hamnade på knappt 200 miljarder för höghastighetsbanor i Sverige, om de byggs på konventionellt sätt, där man accepterar kurvor och lägre hastighet på vissa sträckor.

– Underhållskostnaderna för deras mer konventionella alternativ är inte medräknade. Det måste Trafikverket ta med i beräkningarna, förklarar Jessica Rosencrantz.

Lunds kommun slöt på måndagen avtal med Sverigeförhandlingen om att medfinansiera den nya järnvägen med 120 miljoner och förbinder sig att bygga 15 000 bostäder. och omfattande cykelåtgärder. Staten medfinansierar den nya spårvägen.

Stefan OlofsonSkicka e-post
Så här jobbar Norra Skåne med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons