Låt tågen stanna också i Emmaljunga
Till Vittsjödagarna i fredags och lördags var det lätt att åka. Med tåget tog det inte ens tio minuter från Markaryd och ännu kortare tid från Bjärnum. Gustav Fridolin kunde tagit tåget hem via Hässleholm utan problem.
Till hembygdsdagen i Emmaljunga på söndagen var det svårare att åka, eftersom där inte stannar några tåg och bussarna inte går på helgen.
Det här är naturligtvis bakvänt. Inte för att det har avgörande betydelse för ett arrangemang en gång om året, men det bor och arbetar många i Emmaljunga som skulle ha nytta av tågen.
Barnvagnsfabriken har runt hundra anställda. Många pendlar till orten men kan alltså svårligen göra det kollektivt. Det finns fler företag i Emmaljunga.
I förra veckan beslutade kommunstyrelsen i Hässleholm att ge staten 50 miljoner i bidrag för utbyggnaden av snabbtåg genom staden. Att anlägga en perrong i Emmaljunga skulle kanske kosta något mer än en miljon. Det borde vara en mer motiverad kommunal satsning.
Att kommunalrådet Lena Wallentin bor i Emmaljunga får inte hindra kommunen från att göra en satsning som gynnar orten, det är inte bypolitik. Inför nästa trafikplan för Region Skåne bör Hässleholms kommun ta upp frågan om tågstopp i Emmaljunga och investeringar som behövs.
Att resan mellan Hässleholm och Markaryd förlängs med två eller tre minuter kan inte vara ett vägande argument mot tågstopp.
Yngve Sunesson