Annons

Blir EU smalare men vassare?

Krönika Bland stats­ve­ta­re har de­batten re­dan in­ten­si­fierats ef­ter Brexit om hur EU kan ut­vecklas och hur Sve­ri­ge bör han­tera EU-frå­gorna i fort­sättningen.
Opinion • Publicerad 30 juni 2016 • Uppdaterad 24 november 2021

Brexit har satt nytt fo­kus på hur EU fun­gerar och borde fun­gera. Att ut­trä­de ur EU fick ma­jo­ri­tet i Stor­bri­tan­ni­en be­rodde inte en­bart på mot­stånd mot att så många in­vand­ra­re från de öv­riga EU-länderna kommit för att jobba och sam­ti­digt ut­nyttja sko­lor och vård­cen­traler. En vik­tig grund för mot­ståndet är att EU upp­fattas läg­ga sig i och be­sluta i allt­för många po­li­tik­om­rå­den.

Den här de­batten är inte unik för Stor­bri­tan­ni­en och upp­stod inte när Cameron be­stämde sig för folk­om­röstning. För nå­gra år se­dan tog ex­em­pel­vis den hol­ländska rege­ringen fram en lista på 54 po­li­tiska om­rå­den där EU:s makt borde åter­fö­ras till med­lems­länderna. Den tanken borde EU:s le­da­re ta fasta på, för att göra EU bätt­re fun­gerande. Cen­ter­par­ti­ets pa­roll i ett EU-val – smalare men vassare – borde til­lämpas. Som Es­kil Er­lands­son (C) ut­tryckte det i EU-nämnden här­om­da­gen: EU bör bli min­dre klå­fing­rig.

Annons

De be­gränsade un­dan­tag för Stor­bri­tan­ni­en som Cameron för­handlade fram och lade till grund för folk­om­röstningen togs emot po­si­tivt i flera an­dra länder.

Det gäller till ex­em­pel för­sla­get att stärka de na­tio­nella par­la­mentens in­flytande ge­nom att 55 pro­cent av par­la­menten kan stoppa för­slag från kom­mis­sionen (rött kort), inte bara som i dag tvinga kom­mis­sionen att be­handla frå­gan på nytt (gult kort). Det för­sla­get borde ge­nom­fö­ras trots britternas nej till EU.

Att stoppa EU-par­la­mentets stän­diga för­sök att öka sin makt och där­med göra EU mer över­stat­ligt är ock­så nöd­vän­digt. Det de­mo­kra­tiska un­der­skottet i EU blir inte min­dre ge­nom att EU-par­la­mentet blir mäk­tigare utan ge­nom att be­slu­ten för­ankras bätt­re i med­lems­staterna.

Bland stats­ve­ta­re har de­batten re­dan in­ten­si­fierats ef­ter Brexit om hur EU kan ut­vecklas och hur Sve­ri­ge bör han­tera EU-frå­gorna i fort­sättningen. Det är vik­tigt att de­batten breddas, inte min­st inom par­tierna.

Länge var EU-de­batten fast i ja- och nej­tän­kan­det. Den som kri­ti­serade nå­got som handlade om EU stämplades di­rekt som EU-mot­stån­da­re och neg­li­gerades. Det bi­drog till att de­batten blev allt­för för­sik­tig.

Nu har det sta­di­et rim­li­gen pas­serats. En­ligt de flesta opinionsmätningar stöder en stor ma­jo­ri­tet det svenska EU-med­lem­skapet. Där­emot finns det en ut­bredd kri­tik mot myc­ket inom EU. En opinionsmätning strax ef­ter Brexit-be­slu­tet pekar på att en ma­jo­ri­tet av svenska folket tyc­ker att EU är på väg åt fel håll.

En stat­lig ut­redning kon­sta­terade i be­tän­kan­det ”EU på hem­ma­plan” stora brister i så­väl kun­skaper om som in­tres­se för EU-frå­gor bland både po­li­ti­ker och me­di­er. Det finns an­led­ning att ta kri­tiken på all­var.

Den kon­sen­sus­kul­tur och ”låt nå­gon an­nan sköta det”-at­ti­tyd som är van­lig om EU-po­li­tiken måste er­sättas av att för­slag från EU be­handlas som an­dra po­li­tiska frå­gor. Mot­sätt­ningar mel­lan par­tierna är nor­malt och bör ar­ti­ku­leras.

Dess­utom bör alla par­tiers EU-par­la­men­ta­ri­ker in­te­greras bätt­re i det svenska po­li­tiska ar­be­tet. Att EU-par­la­men­ta­ri­ker röstar för mot­satt upp­fattning mot par­tiets lin­je på hem­ma­plan, till ex­em­pel om EU-bud­getens stor­lek, skapar för­vir­ring och inger in­get för­troende.

Ta chansen att förändra arbetssättet nu!

Yng­ve Sunesson
Så här jobbar Norra Skåne med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons