Durán fortsätter som ”bad guy”
Sebastian Durán började ta sånglektioner när han var tretton och har alltid haft siktet inställt på att bli en professionell sångare. Men i början var det mest poplåtar och musikaler som Hair och Fantomen på operan. Det var först på kommunala musikskolan i Kristianstad när en lärare introducerade honom för den klassiska musiken som han hittade sin nisch.
– Att få upptäcka konstmusiken i den åldern var häftigt, det är en fantastisk skatt. Jag tyckte att det väldigt spännande att utforska den genren, den kändes mer utmanade än det jag sjungit innan. Jag märkte att jag fick tillgång till andra känslomässiga lager i mig själv som jag inte fått tidigare.
Efter att ha gått musikgymnasium, förkovrat sig ännu mer på folkhögskolor och studerat på Musikhögskolan i Malmö sökte Sebastian Durán till operahögskolan och kom in i Stockholm. I juni blev han klar operasångare – och frilans.
– Det känns jätteskönt, eftersom jag pluggat så länge. Jag är bokad ett år framåt, men man vet ju aldrig. Det är en väldigt osäker bransch.
Men Sebastian Durán har inte haft svårt att få jobb. Han fick bara en kort semester innan han fick åka ner till Köpenhamn, där han just nu repeterar sedan en månad tillbaka inför två föreställningar som snart har premiär. Den ena är en nyskriven opera, Hamlet in Absentia, där han sjunger rollen som Ofelias bror Laertes.
– Vi gör fem föreställningar på raken med den på Shakespearesfestivalen i Helsingör. Den har premiär den 16 augusti. Sedan kommer vi även åka ut på turné med den i Danmark nästa vår.
Den andra föreställningen är thrilleroperan Don G som Malmö opera skickade ut på turné förra året, och där Sebastian Durán spelade titelrollen.
– Det var en otroligt lyxigt roll att få göra. Det var min och min klass examensproduktion, så det var otroligt roligt att även få göra den tillsammans med dem.
Don G är en komprimerad version av Mozarts Don Giovanni, där handlingen utspelar sig på ett kontor på 50-talet. Här finns inte Don Giovannis betjänt med. Leporellos undergivna karaktärsdrag har i stället vävts in i hans husbondes mer storvulna person.
– Jag börjar vara en hunsas kontorsråtta som jobbar och sliter men som inte får någon uppskattning. Men jag ser chansen att bli den som styr i stället och tar den.
– Det blir en djupare karaktär. Men eftersom jag gör båda rollerna, så det blir mycket att sjunga.
Hur skulle du beskriva operan?
– Det är en väldigt snygg thriller. Mira Bartov regisserade den innan och hennes koncept var Kafka möter Mad Men.
Sebastian Durán har medverkat på operafestivalen tidigare och ser fram emot att delta där igen.
– Det brukar komma mycket folk och det är trevlig stämning. Det ska även bli roligt att vara med på avslutningskonserten, då är vi några som sjunger låtar från föreställningar som visats under festivalen tillsammans med Malmö operas orkester.
I vinter samarbetar Sebastian med Malmö opera igen då han gör debut på den stora scenen i Snö-drottningen, en nyskriven familjeopera, där musiken är skriven av Benjamin Staern, som har premiär den 17 december.
– Det är ingen stor roll. Jag ska spela rövare. Men det ska bli kul, jag får fortsätta spela ”the bad guy”.
Fotnot: Läs mer om Hamlet in Absentia i måndagens tidning.
Sebastian Durán
Ålder: 26 år.
Gör: Operasångare, baryton.
Uppvuxen: I Önnestad utanför Kristianstad.
Bor: I Stockholm.
Familj: “En storfamilj” och min pojkvän.
Drömoperor att spela i: Eugen Onegin, av Pjotr Tjajkovskij och Don Carlo av Verdi.
Aktuell: Sjunger i Don G, som Malmö opera deltar med på Operafestivalen
i Köpenhamn på söndag och måndag.
På gång: I början av september ska han till operahuset
i Toulouse och delta i en sångtävling som är inriktad på fransk repertoar. Förstapriset är tiotusen euro.
Har även en mindre roll i Snödrottningen som har premiär på Malmö opera den
17 december.