Annons

Värderingar är viktiga

Krönika Ett sam­häl­le präglas i grunden, står och faller med vil­ka vär­derings­möns­ter som är ut­bredda.
Opinion • Publicerad 30 juli 2016 • Uppdaterad 25 november 2021

De­batten om svenska vär­der­ingar som blossade upp ef­ter Almedalsveckan har, en­dast sla­gen av Po­ké­mon Go, blivit som­marens stora sam­tals­äm­ne. Men turerna på­minner om en domnad arm som man för­söker börja an­vända igen. Det är ovant och svårt med pre­ci­sionen när man gör nå­got för första gången på länge.

Just ”svenska” är ett ord som skavt för många. Är det en ny­vak­nad na­tio­na­lism på gång? Vi in­tar gär­na ett lite klu­vet för­håll­nings­sätt till den svenska ma­jo­ri­tets­kul­turens ex­i­stens och sär­art. Men som för­fat­ta­ren och folk­livs­fors­ka­ren Dan Korn fint be­skriver i en ny­pub­li­ce­rad essä (”Svensk kul­tur – en för­ut­sättning för in­teg­ra­tion”, Tim­bro 2016), ex­i­sterar den i högsta grad även om den är svår­de­fi­nie­rad. Den är i sig in­get in­teg­ra­tions­hin­der utan är tvärt­om nå­got som man be­höver er­känna och för­hålla sig till för att in­teg­ra­tion ska bli möj­lig.

Annons

Nu har det blivit gott om för­sök till klu­riga stopp­bollar i vär­derings­de­batten. De vär­der­ingar som man är ute ef­ter i Al­me­dals­talen är fak­tiskt inte unikt svenska. De är snarare ”mo­derna”, väs­ter­ländska el­ler nord­eu­ro­pe­iska, be­ro­en­de på hur nog­räk­nad man vill vara. Det är i och för sig sant. Men det är inte hel­ler myc­ket i svenska tra­fik­re­gler som är unikt för Sve­ri­ge. Vi kallar dem ändå för ”svenska”, trots de­ras bris­tan­de upp­fin­nings­ri­ke­dom. Så ser den språk­liga kon­ven­tionen ut.

Lik­som öd­mjukt vill an­dra in­flika att det finns många ex­em­pel på be­dröv­ligt be­teende och tas­kiga at­ti­tyder även i Sve­ri­ge och i det svenska. Skulle des­sa vär­der­ingar vara ett fö­re­dö­me?

Även det är i och för sig sant, men är att missa po­ängen. Vär­der­ingar ut­vecklas över tid. Från min barn­dom minns jag många tvek­samma be­te­en­den och at­ti­tyder som i dag, tack och lov, inte skulle ac­cep­teras läng­re. Vär­der­ingarna har ut­vecklats se­dan dess. De har inte bara blivit an­nor­lunda, utan blivit bätt­re, skulle vi vara be­redda att säga.

Det vågar vi säga när det handlar om att blicka till­ba­ka på oss själva. Vi löper näm­li­gen li­ten risk att hamna i bråk med 1950-tals svenskar år 2016.

Vär­derings­krockar i rummet är där­emot käns­ligare. Här ut­spelar sig kon­flikterna i våra lo­kal­sam­häl­len – de går un­der huden på oss och blir på rik­tigt. Då ryggar man.

Men är det le­gi­timt för po­li­ti­ker att tala om vär­der­ingar, heter näs­ta kraf­tigt skru­vade stopp­boll. Är inte det upp till den en­skilde? Staten ska nöja sig med att stifta lag.

Själv­klart, som om nå­gon skulle trott att staten med lag kan re­glera den en­skildes vär­der­ingar!

Gi­vet­vis kan man inte dik­tera den en­skilda in­di­videns vär­der­ingar. Och lika gi­vet är det att ett sam­häl­le präglas i grunden, står och faller med vil­ka vär­derings­möns­ter som är ut­bredda. Frå­gan är av av­gö­ran­de vikt.

Att staten för­söker främja vär­der­ingar som vårt sam­häl­le vilar på är där­för in­get nytt alls, även om de­batten nu kan ge det in­trycket. Re­dan i skol­lagens in­le­dan­de pa­ra­grafer fast­slås ex­em­pel­vis att sko­lan ska fostra eleverna i ”de grund­läg­gan­de de­mo­kra­tiska vär­der­ingar som det svenska sam­häl­let vilar på”.

Nej då, det är in­get brott att välja att hålla fast vid an­dra vär­der­ingar – men staten för­håller sig inte lik­gil­tig och ne­u­tral.

Peter San­tes­son
Så här jobbar Norra Skåne med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons