Värderingar är viktiga
Debatten om svenska värderingar som blossade upp efter Almedalsveckan har, endast slagen av Pokémon Go, blivit sommarens stora samtalsämne. Men turerna påminner om en domnad arm som man försöker börja använda igen. Det är ovant och svårt med precisionen när man gör något för första gången på länge.
Just ”svenska” är ett ord som skavt för många. Är det en nyvaknad nationalism på gång? Vi intar gärna ett lite kluvet förhållningssätt till den svenska majoritetskulturens existens och särart. Men som författaren och folklivsforskaren Dan Korn fint beskriver i en nypublicerad essä (”Svensk kultur – en förutsättning för integration”, Timbro 2016), existerar den i högsta grad även om den är svårdefinierad. Den är i sig inget integrationshinder utan är tvärtom något som man behöver erkänna och förhålla sig till för att integration ska bli möjlig.
Nu har det blivit gott om försök till kluriga stoppbollar i värderingsdebatten. De värderingar som man är ute efter i Almedalstalen är faktiskt inte unikt svenska. De är snarare ”moderna”, västerländska eller nordeuropeiska, beroende på hur nogräknad man vill vara. Det är i och för sig sant. Men det är inte heller mycket i svenska trafikregler som är unikt för Sverige. Vi kallar dem ändå för ”svenska”, trots deras bristande uppfinningsrikedom. Så ser den språkliga konventionen ut.
Liksom ödmjukt vill andra inflika att det finns många exempel på bedrövligt beteende och taskiga attityder även i Sverige och i det svenska. Skulle dessa värderingar vara ett föredöme?
Även det är i och för sig sant, men är att missa poängen. Värderingar utvecklas över tid. Från min barndom minns jag många tveksamma beteenden och attityder som i dag, tack och lov, inte skulle accepteras längre. Värderingarna har utvecklats sedan dess. De har inte bara blivit annorlunda, utan blivit bättre, skulle vi vara beredda att säga.
Det vågar vi säga när det handlar om att blicka tillbaka på oss själva. Vi löper nämligen liten risk att hamna i bråk med 1950-tals svenskar år 2016.
Värderingskrockar i rummet är däremot känsligare. Här utspelar sig konflikterna i våra lokalsamhällen – de går under huden på oss och blir på riktigt. Då ryggar man.
Men är det legitimt för politiker att tala om värderingar, heter nästa kraftigt skruvade stoppboll. Är inte det upp till den enskilde? Staten ska nöja sig med att stifta lag.
Självklart, som om någon skulle trott att staten med lag kan reglera den enskildes värderingar!
Givetvis kan man inte diktera den enskilda individens värderingar. Och lika givet är det att ett samhälle präglas i grunden, står och faller med vilka värderingsmönster som är utbredda. Frågan är av avgörande vikt.
Att staten försöker främja värderingar som vårt samhälle vilar på är därför inget nytt alls, även om debatten nu kan ge det intrycket. Redan i skollagens inledande paragrafer fastslås exempelvis att skolan ska fostra eleverna i ”de grundläggande demokratiska värderingar som det svenska samhället vilar på”.
Nej då, det är inget brott att välja att hålla fast vid andra värderingar – men staten förhåller sig inte likgiltig och neutral.