Emelie Lindblom, som här förbereder Wilma Lundgren och Felicia Klang på scenen som ska filmas, är imponerad av sina unga skådespelare. – Det var extremt många som sökte rollerna och många höll väldigt hög nivå, säger hon. Foto: Pernilla Ekdahl

”Ett äkta sommar-lovsäventyr”

Rum 213 är Malmöbaserade regissören Emelie Lindbloms långfilmsdebut och efter sex veckors filmande är hon mer än nöjd.
– Jag är stolt över materialet vi har, säger hon.

Emelie Lindblom hade letat ganska länge efter långfilmsprojekt att sätta tänderna i när hon första gången stötte på Ingelin Angerborns roman. Hon gick ut Filmhögskolan i Göteborg 2011 och har bland annat skrivit och regisserat novellfilmen ”2” för SVT 2013, men nu var hon sugen på att berätta i det lite längre formatet.
– Det var producenten Emil Larsson som bad mig läsa boken. Han hade fått den av en kompis dotter, som tyckte att han för en gångs skull skulle göra en bra film, berättar Emelie Lindblom.

Hon läste själv mycket av Maria Gripe när hon var barn och fick samma vibbar som av hennes böcker när hon läste Rum 213.
– Jag tycker så himla mycket om den. Det jag gillar med både boken och manuset till filmen är att det är mitt drömsommarlov, när jag var elva år – Elvira får nya kompisar, det finns lite söta killar, hon får leka och det händer spännande grejer. Ett äkta sommarlovsäventyr – det är vad jag hoppas man får när man ser filmen, säger hon.

Vanligtvis brukar det ta ganska lång tid från idé till verklighet när det handlar om långfilm, men arbetet med Rum 213 har gått ovanligt snabbt.
– Vi gjorde en pilot i september förra året, bland annat för att visa hur läskigt vi tänkte att det kunde vara, och hade faktiskt inga problem med finansiering. Det fanns nog ett sug efter skräck och det görs ju inte så mycket film för mellanstadieåldern, säger Emelie Lindblom.
Hon är också glad för att bokens författare, Ingelin Angerborn, varit så välvilligt inställd till projektet.
– Hon har varit med från början och varit extremt generös – jag har känt mig väldigt fri att göra min tolkning. Hon har också varit förbi här på inspelningen och hälsat på, säger Emelie Lindblom.

Att regissera unga, orutinerade, skådespelare har inte varit något problem, konstaterar hon.
– Egentligen är det ingen jättestor skillnad mot att regissera vuxna. För mig handlar det mycket om att ”tuna” in, att hitta rätt väglängd att kommunicera på. Tjejerna har varit otroligt proffsiga, säger hon.
Rum 213 har planerad biopremiär på sportlovet 2017.