Tillbaka till medeltiden
För en tid sedan bestämde jag mig för att göra en bildningsresa. Inte en fysisk, men litterär. Att läsa verk av de största tänkarna, och upptäcka att de förtvivlats av samma problem som vår samtid härjas av, skänker någon form av lugn.
Resan började med tåget över sundet till Köpenhamn, Nordens Paris och Sören Kierkegaards 1800-tal. Kierkegaards mission var att få människan att välja, att göra åtskillnad: på gott och ont, på nu och förr, på samhället och individen.
Det stora som får människan att nå sin fulla potential ligger inte i en objektiv sanning – utan i varje enskild individs öde och eviga jakt på lycka och mening. Dåtidens unga intellektuella kunde känna sig meningslösa i en alltmer globaliserad värld där valmöjligheterna blev oändliga, liksom möjligheterna till förändring.
Kierkegaards budskap är enkelt: välj! Välj dig själv, hänge dig fullt och kasta dig ut i världen. Det är enda sättet att hitta sin inre drivkraft, och det är den naturen som är storheten i varje människa.
Nu har mer än hundra år gått och valmöjligheterna är större än någonsin. Vi har ordnat hela världen till spelplats. Internet och sociala medier har kopplat samman våra medvetanden och suddat ut gränser som bara syns på kartor. Unga kan välja vad de vill, välja plats, välja mission. Att förändra världen till det bättre har aldrig varit lättare.
Visst är det fantastiska framsteg? Med de förutsättningarna borde allt vi ser vara människor som når sin fulla potential, människor som kan njuta och människor som väljer lycka. Människor som drivs av öppenhet, av viljan att försöka förstå sig själv och andra, att finna sin plats i världen som är mer globaliserad och mångfacetterad än någonsin.
Men när alla valmöjligheter finns och när varje individ har möjlighet att välja har vissa istället börjat se bakåt. Den som yttrar en ofärdig tanke eller intellektuellt ifrågasätter normer i samhället utsätts för en lynchmobb och tystas snabbt. Hatdreven på Twitter och sociala medier är vardagsmat. Ibland räcker det med att ifrågasätta mjölkkonsumtion, ha vänstersympatier, jobba på Sveriges Radio eller vara kvinna.
Ett exempel är det drev som nyligen uppstod mot regeringens skogsutredare Charlotta Riberdahl, efter att hon vid ett seminarium uttryckt en filosofisk tanke om äganderätt. Drevet ledde till hennes avsked – och även om hon valde ett ogenomtänkt sätt att uttrycka sina tankar var det en stor intellektuell förlust.
Drevarna tycks längta efter medeltiden. Folkmobben som brände häxor finns nu istället på sociala medier, och för med sig en lång svans av hat. Varför? Av rädsla för en fortsatt globaliserad värld, för urbanisering? En rädsla så stor att enda utvägen är att stänga medvetandet, sluta tänka och att betrakta det intellektuella samtalet som fienden? Vem vet.
Jag reser tillbaka över sundet efter att ha passerat gränskontrollerna: checkpoint Löfven, checkpoint Kinberg Batra. Jag tror att Kierkegaard skulle vara mycket besviken över oss. Med alla valmöjligheter som vi skapat oss. Kanske skulle han säga att det viktigaste val vi nu har framför oss är valet att inte låta hatdreven göra valen åt oss.