Annons

Det är pengarna som fattas

Krönika Så sent som 2010 hade tid­nings­branschen ett av sina mest lön­samma år ge­nom tiderna. Tre år senare var de eko­no­miska pro­blemen så stora att hund­ra­tals tid­nings­an­ställda måste lämna sina jobb.
Opinion • Publicerad 1 september 2016 • Uppdaterad 25 november 2021

I mån­dags be­viljade tings­rätten för­längd tid för me­die­bo­laget Stampens re­kon­struk­tion. Att det skulle be­hövas var inte ovän­tat, inte hel­ler att tiden för­längdes.

Stampens kris har blivit en sym­bol för tid­nings­branschens kris. Men Stampens obe­stånd be­ror, som jag skrivit i en krö­ni­ka ti­digare (2/6), mer på egna spe­ku­la­tions­af­färer med lånade pengar än på de tuffa vill­koren för tid­ningar i all­män­het.

Annons

Dags­tid­ningarna har all­tid haft två hu­vud­sak­liga in­täkts­käl­lor, som varit lika vik­tiga. Lä­sa­rna har pre­nu­me­rerat på tid­ningen och olika fö­re­tag har an­non­serat i tid­ningarna för att nå gam­la och nya kunder. Ge­nom att ha många pre­nu­me­ranter har tid­ningen varit ef­fek­tiv för an­non­sörerna att nå många till­tänkta kunder, och för många lä­sa­re har an­nonserna varit in­tres­santa.

Även om tid­nings­lä­san­det har haft en svagt vikande kur­va länge är det först de senaste åren som an­talet pre­nu­me­ranter blivit så myc­ket fär­re att det på­ver­kat an­non­sörernas in­tres­se.

Ända tills här­om­året var tid­ningarna sam­man­ta­get det do­mi­ne­ran­de annonsmediet. Tv-re­klamen har varit näs­tan lika stor, men ock­så an­non­seringen i tv har stag­nerat. Istäl­let hart in­ter­net­an­non­sering ökat och pas­se­rade för­ra året tid­nings­an­non­seringen och är nu största reklammedium. Men den re­klamen går tid­ningarna för­bi.

Eko­no­miskt är inte ned­gång­en i an­talet pre­nu­me­ranter så all­var­ligt för tid­ningarna. Det pre­nu­me­ranterna be­ta­lar räc­ker nätt och jämt till tid­nings­pap­peret och dis­tri­bu­tionen ut till alla brev­lå­dor. Men om an­talet pre­nu­me­ranter minskar så myc­ket att an­non­sörerna blir min­dre in­tres­se­rade blir det kris. Det är vad som hänt de senaste fem åren.

Så sent som 2010 hade tid­nings­branschen ett av sina mest lön­samma år ge­nom tiderna. Tre år senare var de eko­no­miska pro­blemen så stora att hund­ra­tals tid­nings­an­ställda måste lämna sina jobb.

Visst har de di­gi­tala an­nons­in­täkterna ökat för tid­nings­fö­re­tagen. Även om webb­an­non­seringen nu ger upp­åt 20 pro­cent av an­nons­in­täkterna för en van­lig lo­kal­tid­ning kommer ändå fort­farande den helt do­mi­ne­ran­de delen av in­täkterna från den tryckta tid­ningen.

Det var när Mittmedias sty­rel­se blev med­ve­ten om det som vd:n Thomas Peterssohn fick sparken i som­ras. Fort­farande får kon­cernen 91 pro­cent av in­täkterna från pappers­tid­ningen.

Mittmedia äger i prin­cip alla dags­tid­ningar i Mel­lan­sve­ri­ge, från Gäv­le och Bor­länge i sö­der till Östersund och Örn­skölds­vik i norr. Kon­cernen har gjort en för branschen ex­trem sat­sning på det di­gi­tala, inte bara på att för­bättra webb­ny­heterna utan ock­så ge­nom att för­sämra pappers­tid­ningarna. Pre­nu­me­ranter upp­muntrades att byta till e-tid­ning, även i gles­bygden där bara myc­ket då­lig mot­tag­ning finns. Själv­fal­let rasade upp­la­gorna, utan att webb­in­täkterna kom­pen­serade.

Det här är di­lem­mat för hela branschen. Den gam­la af­färs­i­dén sviktar men in­gen ny af­färs­mo­dell tar över.

Nu ropas på po­li­tiska be­slut för att rädda lo­kal­pressen, som har en vik­tig de­mo­kra­tisk funk­tion som jag be­lyst i en ti­digare krö­ni­ka (18/8). Me­die­ut­redningens be­tänkande om två må­nader emot­s­es där­för med in­tres­se.

Yngve Sunesson
Så här jobbar Norra Skåne med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons