Det är pengarna som fattas
I måndags beviljade tingsrätten förlängd tid för mediebolaget Stampens rekonstruktion. Att det skulle behövas var inte oväntat, inte heller att tiden förlängdes.
Stampens kris har blivit en symbol för tidningsbranschens kris. Men Stampens obestånd beror, som jag skrivit i en krönika tidigare (2/6), mer på egna spekulationsaffärer med lånade pengar än på de tuffa villkoren för tidningar i allmänhet.
Dagstidningarna har alltid haft två huvudsakliga intäktskällor, som varit lika viktiga. Läsarna har prenumererat på tidningen och olika företag har annonserat i tidningarna för att nå gamla och nya kunder. Genom att ha många prenumeranter har tidningen varit effektiv för annonsörerna att nå många tilltänkta kunder, och för många läsare har annonserna varit intressanta.
Även om tidningsläsandet har haft en svagt vikande kurva länge är det först de senaste åren som antalet prenumeranter blivit så mycket färre att det påverkat annonsörernas intresse.
Ända tills häromåret var tidningarna sammantaget det dominerande annonsmediet. Tv-reklamen har varit nästan lika stor, men också annonseringen i tv har stagnerat. Istället hart internetannonsering ökat och passerade förra året tidningsannonseringen och är nu största reklammedium. Men den reklamen går tidningarna förbi.
Ekonomiskt är inte nedgången i antalet prenumeranter så allvarligt för tidningarna. Det prenumeranterna betalar räcker nätt och jämt till tidningspapperet och distributionen ut till alla brevlådor. Men om antalet prenumeranter minskar så mycket att annonsörerna blir mindre intresserade blir det kris. Det är vad som hänt de senaste fem åren.
Så sent som 2010 hade tidningsbranschen ett av sina mest lönsamma år genom tiderna. Tre år senare var de ekonomiska problemen så stora att hundratals tidningsanställda måste lämna sina jobb.
Visst har de digitala annonsintäkterna ökat för tidningsföretagen. Även om webbannonseringen nu ger uppåt 20 procent av annonsintäkterna för en vanlig lokaltidning kommer ändå fortfarande den helt dominerande delen av intäkterna från den tryckta tidningen.
Det var när Mittmedias styrelse blev medveten om det som vd:n Thomas Peterssohn fick sparken i somras. Fortfarande får koncernen 91 procent av intäkterna från papperstidningen.
Mittmedia äger i princip alla dagstidningar i Mellansverige, från Gävle och Borlänge i söder till Östersund och Örnsköldsvik i norr. Koncernen har gjort en för branschen extrem satsning på det digitala, inte bara på att förbättra webbnyheterna utan också genom att försämra papperstidningarna. Prenumeranter uppmuntrades att byta till e-tidning, även i glesbygden där bara mycket dålig mottagning finns. Självfallet rasade upplagorna, utan att webbintäkterna kompenserade.
Det här är dilemmat för hela branschen. Den gamla affärsidén sviktar men ingen ny affärsmodell tar över.
Nu ropas på politiska beslut för att rädda lokalpressen, som har en viktig demokratisk funktion som jag belyst i en tidigare krönika (18/8). Medieutredningens betänkande om två månader emotses därför med intresse.