Annons

Är kooperationens tid över?

Krönika Även om livs­me­dels­rå­va­rorna nu­me­ra handlas på glo­bala mark­nader, borde de starka ko­ope­ra­tiva fö­re­tagen i Sve­ri­ge haft för­må­ga att för­svara sina med­lemmar in­tres­sen bätt­re.
Opinion • Publicerad 15 september 2016 • Uppdaterad 25 november 2021

Mjölk­priset på världs­mark­naden har börjat gå upp­åt. Fak­tiskt har priset på den hol­ländska spot­mark­naden ökat ända se­dan ap­ril. Hit­tills har det gett be­gränsad ef­fekt för de svenska mjölk­bön­derna.

Det är egent­li­gen märk­ligt, efter­som hu­vud­delen av mjölk­bön­derna äger sin me­je­ri­fö­re­ning, Arla. Vis­ser­li­gen äger de den till­sam­mans med danska, brit­tiska och tyska bön­der, men ändå. Syf­tet med en me­je­ri­fö­re­ning är ju att ge bästa möj­liga pris till äga­rna, mjölk­le­ve­ran­törerna. Så var­för prio­ri­terar inte Arla, som ge­nom sin do­mi­nans helt styr mjölk­priset även för de skånska och norr­ländska bön­derna som inte är med i Arla, hög­re mjölk­pris?

Annons

Det är sär­skilt för­vånande som bu­tiks­priset på mjölk inte alls sjunkit när priset till bon­den rasat. Tvärt­om har bu­tiks­priset på me­je­ri­pro­dukter varit i stort sett oför­änd­rat det senaste året. Även me­je­riernas pris till gros­sist har hållits uppe nå­gor­lun­da.

Bon­dens pris för mjölken har stått stil­la el­ler sjunkit un­der de­cen­ni­er när all­männa pris- och lö­ne­ök­ningar räknats bort, sam­ti­digt som bu­tikernas priser på mjölk och an­dra me­je­ri­pro­dukter stigit i sam­ma takt som an­dra priser. Ald­rig har skill­naden mel­lan bon­dens pris och kon­su­ment­priset i bu­tik varit större.

Även om livs­me­dels­rå­va­rorna nu­me­ra handlas på glo­bala mark­nader, borde de starka ko­ope­ra­tiva fö­re­tagen i Sve­ri­ge haft för­må­ga att för­svara sina med­lemmar in­tres­sen bätt­re.

Det borde gälla sär­skilt för mjölken, som har ett hög­re färskhetskrav på sig än an­dra livs­me­del. När den tyska mat­ked­jan Lidl eta­ble­rade sig i Sve­ri­ge och för­sökte sälja tysk, kon­den­serad mjölk istäl­let för svensk färsk mjölk blev det fi­as­ko. Mil­joner li­ter osälj­bar tysk mjölk hälldes ut i av­loppet med mil­jö­åtal som följd. Nu­me­ra säljer Lidl svensk mjölk.

Att miss­nö­jet med Arla växer för­vånar där­för inte. Näs­tan var­je vecka kommer rap­porter om att gårds­me­je­rier el­ler an­dra lo­kala me­je­rier växer upp, för att bön­derna ska kun­na ta bätt­re be­talt för sin mjölk.

Det är inte bara mjölk­pro­du­centernas ko­ope­ra­tiva fö­re­ningar som har pro­blem. Den bon­de­ägda slak­te­ri­branschen är helt bor­ta, upp­köpt av danska och finska in­tres­sen. Lant­männen, som kö­per bön­dernas spann­mål och säljer ma­skiner och an­dra för­nö­den­heter, har ock­så varit i kris. Föreningsbanken såldes för många år se­dan till Spar­ban­ken, som se­dan för­vandlats till af­färs­banken Swedbank som tar lika li­tet an­svar för lands­bygdens fö­re­tag och kon­su­menter som de an­dra stor­bankerna.

Är det den ko­ope­ra­tiva fö­re­tags­formen som inte fun­gerar på den glo­bala mark­naden? Eller har bön­derna bara varit då­liga fö­re­ta­ga­re som låtit tjäns­te­männen och di­rek­törerna sty­ra?

De an­sva­riga i Arla lik­som i an­dra branscher slår ifrån sig och skyller helt på världs­mark­naden. Med med­lemmar i flera länder är det svårt för de svenska bön­derna att kräva mer be­talt, trots att det är brist på svensk mjölk pro­du­ce­rad med svenska, höga mil­jö- och djur­skydds­krav. Och jord­bruks­po­li­tiken be­stäms i EU. Sve­ri­ge har inte ens ett jord­bruks­de­par­te­ment läng­re.

Så på nytt verkar det som om var­je bon­de tvingas lita en­bart till sig själv och sin fö­re­tag­sam­het. Sam­ar­be­te verkar ha blivit omo­dernt.

Yng­ve Sunesson
Så här jobbar Norra Skåne med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons