Höghastighetstågen går inte att stoppa
Moderaterna byter oväntat fot och säger nej till höghastighetsjärnväg. Därmed ser regeringen inte ut att kunna få en blocköverskridande lösning som den eftersträvat.
Satsningen på höghastighetståg är kontroversiell och skär tvärs igenom de flesta partier. Huvudargumenten emot är två, dels kostnaderna, dels att pengar behövs för att förbättra det nuvarande järnvägsnätet och SJ:s vagnspark och att bygga ut det regionala tågnätet för att underlätta arbetspendling.
Men egentligen blandas äpplen och päron. Snabbtåg har väldigt lite med övrig tågtrafik att göra. Det handlar inte främst om att bygga ihop de tre storstadsområdena i Sverige utan om att bygga ihop vårt land ännu tätare med övriga Europa och till exempel göra det möjligt åka mellan Stockholm och Paris på en halv dag och ersätta det ur miljösynpunkt sämre passagerarflyget. Med en fast förbindelse över Fehmarn-bält mellan Danmark och Tyskland blir det verklighet.
Tro mig, höghastighetsjärnvägen kommer att byggas alldeles oavsett de politiska åsiktsmotsättningarna just nu. När flera höghastighetståg blir färdiga i Europa blir det bara besynnerligt om Sverige – ursäkta skämtet – hakar på tåget. Det blir lite som med Öresundsbron, först blir det nej och sedan nej, i dag vill ingen vara utan.
Kanske inte våra barn men våra barnbarn kommer att ta snabbtåg när de vill ut i Europa. En vacker dag kommer de även att göra det när de vill till Indien eller Kina.
Lars J Eriksson