Skjut inte upp – skrota kilometerskatten
Regeringens planer på att införa en kilometerskatt för lastbilar har visat sig besvärligare än vad statsminister Stefan Löfven räknade med. Han ”lovade” som nytillträdd statsminister att en sådan skatt skulle vara på plats inom två år. Nu har den tiden gått och inte ens ett förslag är framme. Dessutom kom besked i går att utredningen blir försenad.
Men det är inte en ytterligare förskjutning av införandet som behövs. Det är ett besked om att det inte blir någon skatt på avstånd. Den tänkta skatten ska ju inte belasta miljöskadliga bränslen utan alla körda kilometer, även om det är biodrivmedel eller el som används.
Norra Sverige med oerhörda avstånd skulle självfallet drabbas hårdast. Norrmejerier har räknat ut att för var och en av de allt färre mjölkgårdarna skulle det innebära ökade kostnader med 100 000 kronor. Det skulle sannolikt innebära att alla norrländska mjölkgårdar skulle tvingas lägga ned sin produktion.
Stora Enso har räknat ut att kilometerskatten för skogsnäringen skulle innebära en kostnadsökning på mer än två miljarder kronor. Det motsvarar 25 000 jobb i den näringsgren som ger det svenska samhället de största nettoexportintäkterna.
Stefan Löfven har tidigare sagt att skatten inte ska få skada näringslivet. I så fall räcker det inte att skjuta upp utredningen. Den bör läggas ned omedelbart.