Annons

Skjut inte upp – skrota ki­lo­me­ter­skatten

Opinion Den tänkta skatten ska ju inte be­lasta mil­jö­skad­liga bräns­len utan alla körda ki­lo­me­ter.
Opinion • Publicerad 19 oktober 2016 • Uppdaterad 30 november 2021

Rege­ringens planer på att in­fö­ra en ki­lo­me­ter­skatt för last­bilar har visat sig be­svär­ligare än vad stats­mi­nis­ter Ste­fan Löfven räknade med. Han ”lovade” som ny­till­trädd stats­mi­nis­ter att en så­dan skatt skulle vara på plats inom två år. Nu har den tiden gått och inte ens ett för­slag är fram­me. Dess­utom kom be­sked i går att ut­redningen blir för­senad.

Men det är inte en yt­ter­ligare för­skjutning av in­fö­ran­det som be­hövs. Det är ett be­sked om att det inte blir nå­gon skatt på av­stånd. Den tänkta skatten ska ju inte be­lasta mil­jö­skad­liga bräns­len utan alla körda ki­lo­me­ter, även om det är bio­driv­me­del el­ler el som an­vänds.

Annons

Norra Sve­ri­ge med oer­hörda av­stånd skulle själv­fal­let drabbas hårdast. Norr­me­je­ri­er har räknat ut att för var och en av de allt fär­re mjölk­gårdarna skulle det in­ne­bära ökade kost­nader med 100 000 kro­nor. Det skulle san­no­likt in­ne­bära att alla norr­ländska mjölk­gårdar skulle tvingas läg­ga ned sin pro­duk­tion.

Stora Enso har räknat ut att ki­lo­me­ter­skatten för skogs­när­ingen skulle in­ne­bära en kost­nads­ök­ning på mer än två mil­jarder kro­nor. Det mot­svarar 25 000 jobb i den när­ings­gren som ger det svenska sam­häl­let de största nettoexportintäkterna.

Ste­fan Löfven har ti­digare sagt att skatten inte ska få skada när­ings­livet. I så fall räc­ker det inte att skjuta upp ut­redningen. Den bör läg­gas ned ome­del­bart.

Yngve Sunesson
Så här jobbar Norra Skåne med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons