Svante (Elias Palin) och Elsa (Victoria Dyrstad) tillsammans med Bengan (Henrik Dorsin) när de möts utanför skivaffären 1973. Att arbeta med två regissörer tyckte de bara var bra. – De kompletterar verkligen varandra. Från Jaana fick man väldigt mycket vad gäller karaktären, just med kostym och allting. Och Ulf, eftersom han skriver manus, filmar och regisserar vet han precis vad han vill ha så det var raka direktiv och det var väldigt skönt, säger Victoria Dyrstad. Foto: Johan Bergmark

Gillade sin tidsresa tillbaka till det friare 70-talet

Huvudrollerna som hjärtsjuke Svante på 70-talet och Elsa, som han möter i nutid, görs av två unga skådespelare som är nya för publiken.
– Jag har mest gjort mindre projekt tidigare så att få vara med i det här, där allt är så jäkla planerat, organiserat och uttänkt i minsta detalj, var verkligen en häftig upplevelse, säger Victoria Dyrstad, som spelar Elsa.

Med sina 27 år och Elias Palins 23 har förstås ingen av dem upplevt 1970-talet. Men båda två gillade vad de fick se av årtiondet.
– Det känns verkligen som att det var friare på den tiden, säger Victoria Dyrstad.
– Samtidigt känns det som att det brann mycket i folks hjärtan. Man skulle upp till kamp för både det ena och det andra och man kunde inte skriva en statusuppdatering utan ville man få något sagt var det liksom ut med plakaten och kedja fast sig i träden, säger Elias Palin.

Han är utbildad vid Calle Flygares teaterskola i Stockholm och rollen som Svante är hans första filmroll.
– Det är bara fantastiskt kul och jag ser det som en stor möjlighet. Jag är bara dunderglad, säger han om rivstarten i karriären.
Victoria Dyrstad har också gått på Calle Flygare och har medverkat i ett par mindre produktioner tidigare. Just nu går hon andra året på scenskolan i Göteborg.
– Det här har varit världens roligaste projekt, säger hon.

Ni spelade mot Henrik Dorsin (som gör rollen som Bengan, reds. anm). Hur var det?
– Det var otroligt givande. Jag har lärt mig supermycket av honom. Han är ju en otroligt duktig skådespelare, så jag har bara försökt suga åt mig så mycket som möjligt, säger Elias Palin.
– Det var ett rent nöje. Just att få se hans komiska tajming live har varit väldigt kul, säger Victoria Dyrstad.

Inspelningen av Flykten till framtiden, som mestadels skedde i en studio där kvarteret filmen utspelar sig i var uppbyggt, beskriver båda två som en tidsresa i sig.
– När det var byggt som 70-talet kunde man ta in hela den atmosfären och det var väldigt ballt. Man gick och kikade in genom fönstren på den där gatan och allt hade sin plats. Det var till exempel 3 000 lp-skivor i butiken, alla noggrant utplockade. Att sedan resa i tiden på bygget, när scenerna på 70-talet var inspelade byggdes allting om till nutid, var riktigt häftigt, säger Elias Palin.
– Scenografi och rekvisita var så äkta på något sätt. Man ville pilla och titta på allting, som ett barn i en godisaffär. Jag skulle nog kunna säga att jag varit i 70-talet, säger Victoria Dyrstad.

Just kosty merna var de också båda väldigt förtjusta i.
– Jag var nästan lite avundsjuk på att jag inte fick komma från 70-talet också, säger Victoria Dyrstad. När jag såg Elias och Henrik i deras outfits och med allting på första gången höll jag på att skratta ihjäl mig. Det var som en tidsresa bara det.

Om ni fick chansen att göra en tidsresa på riktigt, vart skulle ni då åka?
– Jag tänker att det vore nog ganska läskigt att åka till framtiden så i så fall skulle jag nog vilja åka tillbaka till 70-talet och träffa mina föräldrar när de var unga. Det hade varit häftigt, säger Victoria Dyrstad.
– Jag har egentligen alltid varit intresserad av historia så om det fanns en tidsresemaskin skulle jag åka tillbaka till alla stora epoker, säger Elias Palin.