Peter Svensson och Kristina Niklasson kör mejeriet tre dagar i veckan och producerar i snitt 3 000 liter mjölk varje gång. Foto: Jörgen Johansson
I mjölkboden vid väg 23 är det bara att öppna en lucka i automaten och fylla på så mycket mjölk som man betalat för. Foto: JÖRGEN JOHANSSON
Furumossens gårdsmejeri levererar tre sorters mjölk – svag, lagom och stark – till butikerna.
Var och en av de 230 korna på gården producerar i snitt 32 kilo mjölk per dag, mjölk som pumpas de 75 meterna upp till mejeriet. Foto: JÖRGEN JOHANSSON
Peter Svensson ser att mejeriet har en stor potential att utöka.
Kristina Niklasson har växt upp på gården i Sibirien där hon och sambon Peter Svensson nu driver Furumossens gårdsmejeri.
Mjölkboden i Sibirien syns tydligt från väg 23 och kommer att öppnas i veckan som kommer.

De satsar på ett gårdsmejeri i Sibirien

HÄSSLEHOLM Att ett ungt lantbrukarpar väljer att bli mjölkböder tillhör ovanligheterna.
Att ett ungt lantbrukarpar som blir mjölkbönder dessutom väljer att starta ett gårdsmejeri är i det närmnaste unikt, men det är precis vad Kristina Niklasson och Peter Svensson valt att göra.

Vid årsskiftet tog Kristina Niklasson och hennes sambo Peter Svensson över hälften av driften på den gård som Kristina växt upp på i Sibirien, Grantinge. Men de var tidigt på det klara med att de behövde göra någon form av satsning för att det skulle bära sig.
– Ett alternativ var att lägga om produktionen till kött i kombination med växtodling. Att satsa på ekologiskt har vi för lite mark för, säger Kristina Niklasson.

Men det blev inte den omställningen, istället valde de att göra en rejäl satsning på ett gårdsmejeri som nu går under namnet Furumossens gårdsmejeri.
– Det är en jätteinvestering med ett mejeri, men vi kände att ska man satsa är det lika bra att göra det rejält, säger Kristina.
En sak som spelade in när de beslutade sig för denna satsning var att de kände att de fick väldigt lite betalt för mjölken. Grundpriset ligger på cirka 2,80 kronor/liter och det kände de var för lite.
– Topparna med bra betalt för mjölken är så små medan dalarna när det är mindre betalt är större, så det blir bara till att släcka bränder istället för att kunna satsa, säger Peter.

De 230 korna på gården förser mejeriet med mjölk som varannan dag pumpas upp de 75 meterna från stallet till mejeriet där det går in i pastören och grädden separeras ut. Sedan producerar de tre sorters mjölk – svag (0,5 procents fetthalt), lagom (1,5 procents fetthalt) och stark (3 procents fetthalt) – som sedan går ut till butikerna i närområdet.
– I nuläget finns mjölken i cirka tio butiker, men det blir fler, säger Kristina och lyfter fram samarbetet med RP Frukt.
– Tack vare dem kan vi ha en obruten kylkedja ut till affärerna, utan dem hade det inte gått. Sen är det perfekt att det bara är 300 meter härifrån till dem.

De kör mejeriet tre dagar i veckan (måndag, onsdag och fredag) och i snitt har de producerat 3 000 liter mjölk per gång. Deras kor producerar 5 000 liter mjölk per dag och målet är att så småningom kunna ta tillvara allt själva.
Som en förlängning av gårdsmejeriet kommer de i nästa vecka öppna sin mjölkbod vid väg 23. Här kommer allmänheten kunna köpa sin mjölk direkt ur en automat.
– Vi såg en liknande automat utanför Varberg för ett år sedan och då fick vi idén till den här, säger Kristina när vi står vid boden som vara ligger ett tiotal meter in från väg 23.

Den som vill köpa mjölk där kan ha med sig sitt eget emballage och köpa så mycket man vill, men det går även att köpa emballage i boden och fylla på med mjölk. Och det är mjölk av den gamla sorten som kommer att säljas där.
– Det är den vi kallar Sibiriens rediga. Den kommer att ha minst fyra procents fetthalt och smakar som mjölk gjorde förr, säger Kristina som har en stark tro på det de gör.
– Tycker det har känts som många är positiva. Det är närproducerat, och det mervärdet som finns i det vill vi lyfta fram. Och den som handlar här gynnar också det öppna landskapet.

Tankar på att utveckla mejeriet ytterligare finns. Bland annat har de planer på att även producera grädde, men då krävs det att de investerar i en annan pastör som det inte är lika stort svinn i. Men de vill inte gå för fort fram.
– Det är bättre att det tar lite tid och blir bra, säger Peter Svensson.
– När vi lämnar ut något ska det vara en kvalitetsprodukt, säger Kristina Niklasson.

Nyhetsbrev

Veckans ibladningar