Daniel Carlsson är något av en RB-pionjär och samtidigt är han en av Sveriges vassaste förare. I vinter kan han ta sin tredje raka totalseger i SSIC. Foto: Magnus Wahlström/Arkiv
Daniel Carlsson är glad över att HLMK visat stort stöd för satsningen. Foto: Magnus Wahlström
Bilarna kan komma uppnå hastigheter närmare 100 km/h. Foto: Magnus Wahlström
Den nya banan är större än den föregående och mattan är greppvänlig när bilarna susar fram. Foto: Magnus Wahlström

Ny bana ska locka RM till Hässleholm

HLMK:s nya lokal för radiostyrd bilsport har redan lockat ett antal nyfikna utövare till Hässleholm.
– Ryktet går ju fort om man har en bra lokal och bana, säger Daniel Carlsson.

Efter att ha tillbringat de senaste fyra säsongerna i en lokal har Hässleholms Motorklubbs sektion för radiostyrd bilsport nu flyttat tvärs över Helsingborgsvägen till nya lokaler.
– Vi började att bygga i början av oktober och nu är det klart, säger Daniel Carlsson och fortsätter:
– Nummer ett är att folk uppskattar vad man gjort och det märker vi redan.
Den största fördelen med den nya lokalen är enligt Daniel Carlsson själva banan, som är större än den tidigare.
– Vi har fått en mycket bra matta på plats med bra grepp och fäste, säger han.

Det kryllar inte av banor för radiostyrd bilsport och kvaliteten kan variera. Således har många långväga besökare redan hunnit prova den och fler ska det bli i morgon då den första tävlingen arrangeras med 30 anmälda ekipage.
– Det är rätt så bra för att vara nere i södra Sverige. Eller väldigt bra till och med, säger Daniel Carlsson och berättare vidare att de mest långväga deltagarna kommer från Skövde och Linköping.

Att uppdatera såväl lokal som bana är förstås eftersträvansvärt i sig. Men det fanns ytterligare en anledning till förnyelsen.
Inom radiostyrd bilsport arrangeras SM-tävlingar för varje enskild klass endast var fjärde år. De övriga åren arrangeras Riksmästerskapen, ett mästerskap Daniel Carlsson själv deltagit i ett flertal gånger.
– De senaste åren har jag varit lite besviken på arrangemanget. På RM i våras sa jag att vi borde kunna göra det bättre själva, säger han och berättar om flera skräckupplevelser från tidigare arrangemang.

Sagt och gjort, planerna presenterades för HLMK som omedelbart gav full uppbackning och support.
– Ett krav från min sida för att driva satsningen var att vi skulle byta lokal, säger han och riktar beröm till HLMK:
– Jag gillar det med HLMK – det är öppna kort och alltid full satsning. Handbromsen ur och full gas.

Således skickade de in en ansökan om att få arrangera mästerskapet som hålls den 24-26/2 2017 och vanligtvis har mellan 60-80 deltagare. I morgon lördag håller svensk radiostyrd bilsport en årlig konferens i Stockholm där beslut om var RM 2017 ska gå av stapeln troligtvis kommer att fattas. Daniel Carlsson tippar att de har åtminstone 90 procent chans att få ett glatt besked.
– Jag räknar rätt kallt med RM. Det hade varit roligt, säger han.
Samma dag som mästerskapsbeskedet ska fattas har alltså den nya banan tävlingspremiär.
– Det är bra för att se vad som funkar och vad som inte funkar. Ett slags arrangörstest, avslutar han optimistiskt.