Daniel Carlsson vann på hemmaplan. Foto: Privat

Hässleholms MK arrangerar RM

Det blev som Daniel Carlsson önskade och trodde.
Hässleholms Motorklubb arrangerar RM i radiostyrd bil 2017.
– Det ska bli jäkligt roligt, säger Carlsson.

HLMK:s investering i ny lokal och ny bana gav omedelbart resultat. Klubben har tilldelats riksmästerskapet i radiostyrd bilsport 2017, en tävling som kommer att avgöras 24–26 februari.
– Jag hade det lite på känn. Man kan kalla det fingertoppskänsla – jag har väl varit med för länge, skrattar Daniel Carlsson och tillägger:
– Det innebär ju också väldigt mycket jobb.
– Banan är helt klar men inför ett mästerskap måste det vara en ny bansträckning. Vi ska även förbereda mekplatser för alla men det tror jag går att lösa på ett smidigt vis.
Helgens tävling lockade 30 deltagare. Carlsson säger att RM kan dra dubbelt så många.
– Jag tror att vi kommer att landa på 60-talet deltagare. Så det blir en utmaning.

RM är ett öppet mästerskap utan några kval.
– Vi är så pass få utövare så det är upp till var och en om man vill köra.
I Hässleholm kommer det att tävlas i klasserna 1:10 Mod och 1:12 Mod plus i supportklasserna 1:10 Stock och 1:12 Stock.
HLMK är en rutinerad mästerskapsarrangör i rallysammanhang men i denna gren blir det debut.
– Hässleholms Motorklubb har aldrig arrangerat ett mästerskap i radiostyrt. Men det har bara varit positivt från klubbens sida och fullt ös från början. Vi ska dra nytta av den rutin som finns i klubben och vill verkligen stå upp för att arrangemanget blir bra.
Daniel Carlsson ser fram emot RM.
– Det ska bli väldigt intressant.

Finns det något annat ni behöver lägga kraft på som RM-arrangör?
– Kioskverksamheten med matutbudet. Annars kan vi ge oss själva ett stort plus efter helgens tävling. Vi håller en hög standard. Vi fick väldigt positiv respons av deltagarna, speciellt för att greppet var väldigt bra och även för att vi har en fin anläggning.

Två klasser avgjordes i HLMK-tävlingen och det blev hemmaseger i båda.
Daniel Carlsson vann modklassen.
– Jag vann med fyra tiondelars marginal, eller två meter över mållinjen. Ingen övertygande seger men konkurrensen var tuff.
Stefan Svensson tog hem stock med Kenneth Carlsson som trea.
– Det var lika jämnt där. Inför sista finalen kunde tre olika vinna.

En av anledningarna till de jämna racen är att banan i sin nuvarande sträckning är förlåtande. Många kör snabbt, hamnar man ute i spenaten går det att reparera och ta sig in i racet på nytt.
– Men det ska vi ändra på till RM, garanterar Daniel Carlsson.