Stoppa avståndsskatten
Vägslitageavgift kallar regeringen den, men konstruktionen innebär en skatt på avstånd. Frågan utreds nu och utredaren fick just två månader till. Annars skulle förslaget presenterats nästa vecka.
Kanske beror det förlängda uppdraget på att regeringen fått kalla fötter. Eller är frågan bara än mer komplicerad än vad regeringen trodde. Stefan Löfven trodde ju när han just tillträtt för drygt två år sedan att det skulle kunna lösas på en kafferast. Det är ju inte hjärnforskning precis, lär han ha sagt.
Men även med det förlängda utredningsuppdraget är förslaget till ny skatt snart här. Då kan inte Socialdemokraterna längre krypa bakom utredningen och undvika att försvara förslaget. Miljöpartiet vill ju verkligen ha den.
Det är svårt att förstå, eftersom skatten inte kommer att ha någon miljöeffekt. Den ska ju, som regeringens beteckning säger, kompensera för slitage på vägarna, inte för utsläpp. Bilar med miljövänligt bränsle ska beskattas lika hårt som bilar med diesel, enligt vad som hittills kommit fram.
Därför blir det enbart en skatt på avstånd, vilket kommer att drabba bygder med långa avstånd, landsbygd och glesbygd, hårdast. Framförallt kommer skogsbranschen att drabbas, en bransch som drar in många miljarder i exportinkomster till landet.
Men det finns hopp om en helomvändning av regeringen efter att LO:s ordförande Karl-Petter Thorwaldsson tillsammans med LRF:s ordförande Helena Jonsson gått ut och fördömt skatten. I en artikel om landsbygdens möjligheter slår de fast att avstånd inte bör beskattas: ”En kilometerskatt som varken tar hänsyn till Sveriges geografi eller stimulerar fossilfria transporter vore ett självmål”, skriver de. En tydligare vink till regeringen att stoppa skatten är svår att föreställa sig.
Regeringen brukar ju lyda LO:s minsta vink. I det här fallet bör de verkligen göra det och stoppa skatten.