Svensk flygskatt ineffektiv klimatpolitik
Regeringen vill, med Miljöpartiet som pådrivare, införa en flygskatt för flygresor som startar i Sverige. MP driver linjen trots att EU redan fört in flygresor i handelssystemet som ska leda till minskade koldioxidutsläpp och trots att ett internationellt system för att begränsa flygets klimatpåverkan har förhandlats fram.
Att bara ha skatt på inrikesflyg och på utresorna till andra länder är ett mycket ineffektivt system att påverka klimatutsläppen. Men det kan få dramatiska effekter för den regionala balansen i Sverige. Några undantag för norra Sverige har nämligen inte utredningen velat föreslå.
Om flygets utsläpp inom Sverige minskar är risken stor att flyg i andra länder istället kan använda de utsläppsrätter som förknippas med flyget. I så fall blir det noll klimateffekt av den svenska flygskatten.
Eftersom flyget till sin karaktär är internationell är det enda rimliga att bygga åtgärder riktade mot flygets klimatpåverkan på internationell reglering. Nu har som nämnts två viktiga steg på den vägen tagits.
Samtidigt är det viktigt att inte blunda för de bieffekter som kan drabba redan utsatta delar av Sverige. De svenska regionala flygplatserna, oftast ägda av kommuner och/eller regioner, är redan hårt pressade ekonomiskt och kräver inte sällan ekonomiskt tillskott av ägarna. EU har ifrågasatt en del av detta stöd som otillåtet statsstöd.
För små flygplatser som Halmstad och Kristianstad kan en flygskatt bli droppen som tvingar fram en stängning. Det kan bli resultatet också för än viktigare småflygplatser i Norrland, där transportalternativ nästan inte finns.
För Malmös flygplats i Sturup kan en stor del av trafiken överföras till storflygplatsen på Kastrup, som redan är en tuff konkurrent.
Så flygskatten lär inte minska flygandet, bara flytta utsläppen. En sådan skatt är ineffektiv som klimatpolitisk åtgärd.