Annons

Sårat MP: Angelägen klimatfråga sågades

Kristianstad Det blir ingen förstärkning av klimatväxlingen i Region Skåne. Styrets uppgradering av modellen kördes i sank av alliansen och SD i regionstyrelsen.
Publicerad 8 december 2016 • Uppdaterad 15 december 2021
Den reviderade klimatväxlingsmodellen skulle förstärka incitamenten för mindre flyg- och bilåkande.                       TT/Arkiv
Den reviderade klimatväxlingsmodellen skulle förstärka incitamenten för mindre flyg- och bilåkande. TT/Arkiv

– Det är mycket olyckligt. Vi har ett internationellt klimatavtal, vi har en kommande klimatlag och vi behöver ställa om till ett mer hållbart och miljörenare samhälle. Ändå väljer alliansen tillsammans med Sverigedemokraterna att säga nej till en uppgradering av vår egen modell, säger regionrådet Anders Åkesson (MP).

SD ville avskaffa klimatväxlingsmodellen helt.

Annons

– Den fyller inget syfte annat än att skapa onödig administration. Region Skånes andel av världens koldioxidutsläpp är försumbara och dess eventuella miljöpåverkan är inte ens mätbar. Vi är för en minskning av fossila bränslen men anser att pengarna som går åt till att administrera klimatväxlingsmodellen ska användas till att modernisera fordonsflottan och energieffektivisera våra fastigheter, kommenterar regionrådet Patrik Jönsson (SD).

Alliansen tycker att den befintliga modellen är fullt tillräcklig.

– Till skillnad mot Sverigedemokraterna anser vi att det behövs en modell för klimatväxling, men att det inte finns någon anledning att bygga ut den, förklarar oppositionsledare Carls-Johan Sonesson (M).

När SD:s yrkande om avskaffande röstades ner gick SD med på alliansens förslag i den slutliga omröstningen som avgjordes med röstsiffrorna 8-7.

Sedan klimatväxlingsmodellen infördes 2013 har regionen kostnader för tjänsteresor med privat bil och flyg minskat med 30 respektive 20 procent. En minskning av kostnaderna för dessa färdslag med 10,7 miljoner.

I dag tas en avgift ut på de tjänsteresor som orsakar störst utsläpp av koldioxid och det är flyg och privat bil.

– Klimatväxlingspengarna har använts till en rad nyttiga saker. Vi har skapat cykelpooler och fått fler att åka kollektivt med Skånetrafiken. En av åtgärderna har varit årligt inköp av jojoårskort som finns att låna vid 20 platser i Region Skåne, förklarar Anders Åkesson.

Styrets förslag är att höja klimatavgiften för resa med fossildriven bil från två till sex kronor (totalt 38 kronor mot nuvarande 32 + 2 kronor) milen samt att nuvarande avgift på två kronor milen för miljöklassad bil tas bort.

Avgiften för flygresor inom Sverige är 250 kronor och 500 kronor inom Europa. Förslaget är att avgiften ska vara 500 kronor för enkel resa inrikes och i Europa.

Resor utanför Europa behåller avgiften på 1 000 kronor enkel resa.

Annons

Regionens upphandlade resebyrå tar ut klimatavgiften på beställda resor och sätter in pengarna på ett klimatväxlingskonto.

Förra året fick regionen in en miljon i avgifter för resor med privat bil och 3,9 miljoner för resor med flyg.

Stefan OlofsonSkicka e-post
Så här jobbar Norra Skåne med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons