Annons

KO: ”Tänk efter två gånger”

Osby Konsumentverket har tagit emot “väldigt många anmälningar” mot Garantilotto och dess föregångare. Det berättar juristen Elin Häggeborn som uppmanar den som blir kontaktad av företaget att fundera igenom sitt beslut noggrant innan man går med på något.
Osby • Publicerad 13 januari 2017 • Uppdaterad 24 november 2021

De flesta anmälningarna hos Konsumentverket mot Garantilotto rör själva telefonförsäljningen, berättar Konsumentverkets jurist Elin Häggeborn.

Annons

Hur kan ni agera i de här ärendena?

– Och eftersom de saknar tillstånd i Sverige finns det ju inget sätt för svenska myndigheter att säkerställa att det faktiskt delas ut några vinster.

– Det är inte så vanligt att det går vidare ända till Kronofogden om det handlar om oseriösa bolag som då faktiskt kanske inte kan styrka att det finns ett giltigt avtal. men vissa försöker. Och många konsumenter är rädda för att få en betalningsanmärkning och har inte så bra koll på vad som krävs för att få en, så man betalar hellre än att riskera att få en, säger Elin Häggeborn.

På Konsumentverkets systersida Hallå Konsument! finns ett färdigformulerat brev att skicka till just Garantilotto och dess föregångare för de konsumenter som vill bestrida sina fakturor.

Marcus Karlsson
Så här jobbar Norra Skåne med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons