KO: ”Tänk efter två gånger”
De flesta anmälningarna hos Konsumentverket mot Garantilotto rör själva telefonförsäljningen, berättar Konsumentverkets jurist Elin Häggeborn.
Hur kan ni agera i de här ärendena?
– Och eftersom de saknar tillstånd i Sverige finns det ju inget sätt för svenska myndigheter att säkerställa att det faktiskt delas ut några vinster.
– Det är inte så vanligt att det går vidare ända till Kronofogden om det handlar om oseriösa bolag som då faktiskt kanske inte kan styrka att det finns ett giltigt avtal. men vissa försöker. Och många konsumenter är rädda för att få en betalningsanmärkning och har inte så bra koll på vad som krävs för att få en, så man betalar hellre än att riskera att få en, säger Elin Häggeborn.
På Konsumentverkets systersida Hallå Konsument! finns ett färdigformulerat brev att skicka till just Garantilotto och dess föregångare för de konsumenter som vill bestrida sina fakturor.