Annons

Kräver kostnadskoll av tågdepåsatsning

Hässleholm Enig nämnd tog depå ett steg närmare verklighet
Hässleholm • Publicerad 16 januari 2017 • Uppdaterad 15 december 2021
Tågdepån i Raus har fått stå som modell för att förestå hur depån i Hässleholm skulle kunna se ut. Att placera en ny verkstadsdepå i Hässleholm är utmärkt eftersom orten har en central plats i tågsystemet, säger Cristina Glad (L).            Arkivbild
Tågdepån i Raus har fått stå som modell för att förestå hur depån i Hässleholm skulle kunna se ut. Att placera en ny verkstadsdepå i Hässleholm är utmärkt eftersom orten har en central plats i tågsystemet, säger Cristina Glad (L). Arkivbild

– Det känns mycket bra. Jag ser fram emot att få detta på plats, som innebär bättre underhåll av vår fordonsflotta, säger Stefan Svalö (S), ordförande i kollektivtrafiknämnden, strax efter nämndens sammanträde under måndagsförmiddagen.

Det var en enig nämnd som fattade beslut att föreslå regionstyrelsen att godkänna investeringen på 1,5 miljarder kronor i verkstadsdepån.

Annons

Hon identifierar osäkerhet kring kostnader för marksanering, arkeologisk utgrävning och att uppföra depån. En teknikhunger på det senaste och bästa kan även sätta rationella kostnadseffektiva beslut ur funktion, varnar hon.

Beskedet att ett nytt viktig steg mot förverkligande av depån har tagits väcker munterhet hos Lena Wallentheim (S), kommunstyrelsens ordförande i Hässleholm.

Annons

– Vi har stora förhoppningar. Det finns inte så många utbildade tågtekniker, så det vore ytterligare en positiv sak för Hässleholm. Vi kommer aldrig att få högskola eller universitet men det är viktigt med högre utbildningar.

Andreas Örwall Lovén
Så här jobbar Norra Skåne med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons