Oslos förbud mot dieselbilar föredöme
I går fick inga dieselbilar köra i Oslo. Ett förbud som gällde från 06.00 till 22.00 infördes hastigt två dagar tidigare. Orsaken var de extrema luftföroreningarna som Oslo drabbats av.
Många blir nog förvånade över att luftföroreningarna i Oslo är så allvarliga. Det är annars något man förknippar mest med kinesiska städer. Dessutom är elbilsanvändningen i Norge betydligt vanligare än i Sverige och de flesta andra länder.
Orsaken till att just Oslo drabbas så hårt är geografin. Staden ligger i en ”gryta”, där luftföroreningarna stannar, särskilt när det är kallt på vintern. På ringvägen runt Oslo var det tillåtet att köra med dieselbilar, men på de kommunala gatorna och vägarna gav dieselbilkörning i går 1 500 norska kronor i böter.
Förutom dieselbilsförbudet uppmanades föräldrar och förskolor att hålla barnen inomhus. Barn är särskilt känsliga och föroreningsgraden var så svår att det ansågs befogat.
Dieselförbudet gav snabb effekt. Användningen av dieselbilar minskade med över 30 procent fram till kl 10. Samtidigt kördes mer med andra bilar, men nettominskningen blev ändå tio procent.
Dieselbilar släpper ut mer kväveoxider än andra bilar. Det var orsaken till att bara dieselbilar förbjöds.
Det ger också anledning för Sverige att fundera. Här har andelen dieselbilar ökat kraftigt de senaste åren, delvis till följd av skattereglerna. Det är inte alls bra. Att dieselbilar kommer att förbjudas i många större stöder i Europa 2020 eller 2030 visar också på riskerna med dieseldrift för personbilar.
Fortsatt miljöbilsstatus på dieselbilar, även om de drar lite bränsle, är alltså olämpligt. Det finns skäl för regeringen att snabba på uppdateringen av miljöbilsreglerna, så att dieseldrift inte fortsätter att gynnas.
Oslo är ett föredöme genom att våga ta krafttag mot bilarnas luftföroreningar. Finns motsvarande beredskap i svenska kommuner?