Annons

Os­los för­bud mot die­sel­bilar fö­re­dö­me

Opinion Die­sel­bilar släpper ut mer kvä­ve­ox­ider än an­dra bilar. Det var or­saken till att bara die­sel­bilar för­bjöds.
Opinion • Publicerad 18 januari 2017 • Uppdaterad 24 november 2021

I går fick inga die­sel­bilar köra i Oslo. Ett för­bud som gällde från 06.00 till 22.00 in­fö­rdes has­tigt två dagar ti­digare. Or­saken var de ex­trema luft­för­o­re­ningarna som Oslo drabbats av.

Många blir nog för­vå­nade över att luft­för­o­re­ningarna i Oslo är så all­var­liga. Det är an­nars nå­got man för­knippar mest med ki­ne­siska städer. Dess­utom är el­bils­an­vändningen i Norge be­tyd­ligt van­ligare än i Sve­ri­ge och de flesta an­dra länder.

Annons

Or­saken till att just Oslo drabbas så hårt är geo­gra­fin. Staden ligger i en ”gry­ta”, där luft­för­o­re­ningarna stannar, sär­skilt när det är kallt på vin­tern. På ring­vägen runt Oslo var det tillå­tet att köra med die­sel­bilar, men på de kom­mu­nala ga­torna och vägarna gav die­sel­bil­kör­ning i går 1 500 norska kro­nor i böter.

För­ut­om dieselbilsförbudet upp­manades för­äl­drar och för­sko­lor att hålla barnen in­om­hus. Barn är sär­skilt käns­liga och för­ore­nings­graden var så svår att det an­sågs be­fo­gat.

Die­sel­för­budet gav snabb ef­fekt. An­vändningen av die­sel­bilar minskade med över 30 pro­cent fram till kl 10. Sam­ti­digt kö­rdes mer med an­dra bilar, men net­to­mins­kningen blev ändå tio pro­cent.

Die­sel­bilar släpper ut mer kvä­ve­ox­ider än an­dra bilar. Det var or­saken till att bara die­sel­bilar för­bjöds.

Det ger ock­så an­led­ning för Sve­ri­ge att fun­dera. Här har an­delen die­sel­bilar ökat kraf­tigt de senaste åren, del­vis till följd av skat­te­re­glerna. Det är inte alls bra. Att die­sel­bilar kommer att för­bjudas i många större stöder i Eu­ro­pa 2020 el­ler 2030 visar ock­så på riskerna med die­sel­drift för per­son­bilar.

Fort­satt mil­jö­bils­sta­tus på die­sel­bilar, även om de drar lite bräns­le, är allt­så olämp­ligt. Det finns skäl för rege­ringen att snabba på upp­da­teringen av mil­jö­bils­reglerna, så att die­sel­drift inte fort­sätter att gynnas.

Oslo är ett fö­re­dö­me ge­nom att våga ta kraft­tag mot bilarnas luft­för­o­re­ningar. Finns mot­sva­ran­de be­red­skap i svenska kom­muner?

Yngve Sunesson
Så här jobbar Norra Skåne med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons