Elding Oscarson. Arbetsmodell till Skissernas Museums nya entré och restaurang. Till och med 17 april. Foto: Britte Montigny
Internationella salen, nyrenoverad. Foto: Johan Persson, Skissernas Museum
Swoon. Ur Haven, monumentalt väggkonstverk i Birgit Rausing salen, museets ljusgård. Foto: Britte Montigny
Charlotte von Poehl. Kristaller. Installation av 500 kristallprismor. Till och med 13 augustiFoto: Britte Montigny

En nyrenovering att tacka för

recension/konst

KONST
Skissernas museum
– återinvigningsutställning

Lunds Universitet fyller 350 år och firas bland annat med återinvigningen av Skissernas Museum – Ragnar Josephssons gamla Arkiv för Dekorativ Konst. Museet stängde hösten 2015.
Patrick Ansellem, som 2012 kommit från Brooklyn Museum i New York för att överta ledningen för världens största samling (i allt cirka 30 000 objekt) av skisser och förarbeten till konst i offentlig miljö, skulle äntligen kunna förverkliga sin dröm: att med olika medel göra museet till ett nav i Lunds mest kulturtäta kvarter.
I Ansellems dröm ingick en helt ny entré med museishop, cafeteria och en totalrenovering av museet som trots flera uppdateringar – senast Celsings tillbyggnad från 2005 – ändå tedde sig ganska sjabbigt. Ansellem må ha siktat till stjärnorna och dit nådde han också.
Med råge. Med imponerande 63 miljoner i donationer blev caféterian till en restaurang med uteterrass, ritat av arkitektfirman Elding Oscarson som skapat en postfunktionalistiskt ljus, ren och rätvinklig tillbyggnad i rosteroderande corténstål och generösa ljusinsläpp. Det ser enkelt och självklart ut, men att processen dit ändå var både lång och krokig framgår av en utställning en trappa upp.
Med hjälp av tredimensionella modeller i allmänhet och av museiprojektet i synnerhet illustreras de irrgångar och återvändsgränder som kantat arbetets gång, allt dessutom accentuerat i ett tvådimensionellt ritningsbildspel på en dataskärm.

Än mer imponerande än entrén och restaurangen är de nyrenoverade utställningssalarna.
Nymålade ljusa väggar, generöst ljus, rengjorda konstverk (Landskronakonservatorn Karin Hermerén har gjort ett jättejobb!). Omhängningar har lett till en översiktlig och navigerbar kronologi som kommer att bli bättre när väl alla text- och namnskyltar kommit på plats. Ett arkivskåp för mindre skisser och hyllsystem för små förarbeten till skulpturer hör också till nyheterna i den så kallade Svenska salen.
Salen för internationell konst har fått ett nytt ljust trägolv. Matisses skisser till Chapelle du Rosaire i Vence har äntligen kommit på plats och Sonia Delaunays utsmyckningar till Järnvägspaviljongen på Världsutställningen i Paris 1937 har rengjorda och uppfräschade nästan till oigenkännlighet hamnat på rätt höjd. Bland mycket annat.

Till de stora nyheterna hör också ombyggnaden av museets övertäckta ljusgård, nu omdöpt till Birgit Rausings sal och blivande scenrum för museets planerade Skissernas Night – onsdagskvällar med skräddarsydda program: föredrag, happenings, diskussioner, musik.
I ögonblicket gästas salen med angränsande delar av museet av den amerikanska, socialt engagerade och tidigare street art-konstnären Swoon (Caledonia Curry) som på titeln Haven skapat monumentala verk av silkespapper(!) som inspirerats av berörande möten med ett par flyktingar som hon mötte i Malmö 2016.
En kvinna från Syrien och en ung kille från Afghanistan.
Utöver utställningarna med verk av Elding Oscarson och Swoon visar museet inledningsvis även verk av Andreas Eriksson och Charlotte von Poehl.
Den förre befinner sig i Stockholm där han arbetar med den stora väggmålningen i entréhallen till Nya KS. Ett verk i en så koloristiskt nedtonad abstrakt expressionism att den inte torde förarga någon.
En video visar arbetets gång och ett dussintal mindre verk illustrerar förarbeten.
I Celsingdelen av museet visar Parisbaserade von Pohl ett antal minimalistiska verk – bland annat 1200 små, små bitar olikfärgad trolldeg som med millimeterprecision placerats på ett golv.
Större intryck gör de 500 prismor från gamla kristallkronor som hon samlat till ett glittrande moln i salen mot parken – så småningom ska det finnas på plats i en offentlig miljö.
Mångfald och tillgänglighet. Patrick Ansellems målsättning är tydligt redovisad från det nya Skissernas museums allra första dag – på sikt ska hela samlingen digitaliseras och göras tillgänglig även på nätet.
Det är – för att använda en sliten term – bara ett tacka och ta emot!

KONST
Skissernas museum
– återinvigningsutställning

Läs mer: