Lärare måste få stöd för att hålla ordning
Oro i klassrummet är enligt internationella undersökningar ett större problem i svenska skolor än i andra länder. Även undersökningar bland elever i Sverige visar att det ses som ett av de största problemen i skolan. Det är utan tvekan en bidragande orsak till de försämrade inlärningsresultaten.
Det är därför viktigt att skolorna fastställer tydliga regler för hur ordningen i klassrummen ska vara och hur dessa regler ska upprätthållas. Lärarna måste få stöd av rektorn för att klara av det.
En lärare har rätt att avvisa en störande elev från klassrummet, enligt skollagen. Lärare har också rätt att, om det behövs, använda fysiska medel för att avvisa eleven om denne vägrar att gå ut. Självfallet måste det ske med förstånd, eftersom varje fysisk kontakt kan bli för hårdhänt eller uppfattas som kränkande. Men förra året kom en tingsrättsdom som friade en lärare som släpat ut en störande elev från klassrummet.
Det är självfallet viktigt för lärare att upprätthålla sin auktoritet så att fysiska åtgärder inte ska behövas. Men alla elever accepterar inte lärarauktoritet, och vissa situationer kan uppstå där det kan bli nödvändigt för en lärare att ta till ”handpåläggning” för att upprätthålla ordningen.
Därför är varje fall där lärare som upprätthåller ordningen men inte får tillräckligt stöd från sin rektor olycklig. Att en lärarvikarie i Stoby skola i Hässleholm svartlistats för fortsatt tjänstgöring på skolan efter att ha tagit en elev i armen och lett ut eleven ur klassrummet är därför ett allvarligt misstag av rektorn. En vikarie har samma skyldigheter och rättigheter som en fast anställd lärare att undervisa och hålla ordning i klassrummet.
Det är naturligtvis viktigt att lärare inte går över gränsen och blir våldsamma. Den diskussionen behöver också föras. Men den lärare som för att klara ordningen i klassrummet någon gång måste använda fysiska medel måste få sin rektors stöd, inte straffas.