Annons

Lä­ra­re måste få stöd för att hålla or­dning

Opinion Oro i klass­rummet är en­ligt in­ter­na­tio­nella un­der­sök­ningar ett större pro­blem i svenska sko­lor än i an­dra länder.
Opinion • Publicerad 11 februari 2017 • Uppdaterad 25 november 2021

Oro i klass­rummet är en­ligt in­ter­na­tio­nella un­der­sök­ningar ett större pro­blem i svenska sko­lor än i an­dra länder. Även un­der­sök­ningar bland elever i Sve­ri­ge visar att det ses som ett av de största pro­blemen i sko­lan. Det är u­tan tve­kan en bi­dragande or­sak till de för­sämrade in­lä­rnings­re­sul­taten.

Det är där­för vik­tigt att sko­lorna fast­ställer tyd­liga re­gler för hur or­dningen i klass­rummen ska vara och hur des­sa re­gler ska upp­rätt­hållas. Lä­ra­rna måste få stöd av rek­torn för att klara av det.

Annons

En lä­ra­re har rätt att avvisa en stö­rande elev från klass­rummet, en­ligt skol­lagen. Lä­ra­re har ock­så rätt att, om det be­hövs, an­vända fy­siska me­del för att avvisa eleven om den­ne vägrar att gå ut. Själv­fal­let måste det ske med för­stånd, efter­som var­je fy­sisk kon­takt kan bli för hård­hänt el­ler upp­fattas som krän­kan­de. Men för­ra året kom en tings­rätts­dom som friade en lä­ra­re som släpat ut en stö­rande elev från klass­rummet.

Det är själv­fal­let vik­tigt för lä­ra­re att upp­rätt­hålla sin auk­to­ri­tet så att fy­siska åt­gärder inte ska be­hövas. Men alla elever ac­cep­terar inte lä­rar­auk­to­ri­tet, och vissa si­tua­tioner kan upp­stå där det kan bli nöd­vän­digt för en lä­ra­re att ta till ”hand­på­lägg­ning” för att upp­rätt­hålla or­dningen.

Där­för är var­je fall där lä­ra­re som upp­rätt­håller ordningen men inte får till­räck­ligt stöd från sin rek­tor olyck­lig. Att en lä­rar­vi­ka­rie i Sto­by skola i Häss­le­holm svart­listats för fort­satt tjänst­göring på sko­lan ef­ter att ha tagit en elev i armen och lett ut eleven ur klass­rummet är där­för ett all­var­ligt miss­tag av rek­torn. En vi­ka­rie har sam­ma skyl­dig­heter och rät­tig­heter som en fast an­ställd lä­ra­re att un­der­visa och hålla or­dning i klass­rummet.

Det är na­tur­ligt­vis vik­tigt att lä­ra­re inte går över gränsen och blir våld­samma. Den dis­kus­sionen be­höver ock­så föras. Men den lä­ra­re som för att klara or­dningen i klass­rummet nå­gon gång måste an­vända fy­siska me­del måste få sin rek­tors stöd, inte straffas.

Yngve Sunesson
Så här jobbar Norra Skåne med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons