Annons

Åberg rattade sig genom Rally Sweden

Sport • Publicerad 14 februari 2017 • Uppdaterad 15 december 2021
Anders Åbergs Peugeot 208 samarbetade inte fullt ut under tävlingshelgen. Men trots lite trassel lyckades han och co-drivern Björn Johnsson slutföra rallyt.  	      Foto: Privat
Anders Åbergs Peugeot 208 samarbetade inte fullt ut under tävlingshelgen. Men trots lite trassel lyckades han och co-drivern Björn Johnsson slutföra rallyt. Foto: Privat

Drömmen om Rally Sweden har Åberg burit länge och när han väl var på plats och stod på startlinjen kom nervositeten smygande.

– Det kändes lite överväldigande i början, men på lördagen började det att släppa, säger han.

Annons

Trots vissa problem med bilen, bland annat bråkade kopplingen på lördagen och ekipaget brottades med däckgreppet under hela tävlingshelgen, lyckades de genomföra hela rallyt och sluta på andra plats i sin klass och på en 27:e plats totalt.

– På söndagen gällde det bara att ta sig i mål, säger han.

Skillnaden jämfört med SM och andra tävlingar tycker han var stor. Inte minst var stressnivån betydligt högre än vanligt och allt runtomkring tog mer energi.

– Jag trodde ändå att det skulle vara mer likt, men det skilde rätt mycket, säger han.

En mer konkret skillnad som Anders Åberg blev varse om är de transpondrar som VM-bilarna utrustas med.

Om en förare råkar ut för problem under sin sträcka trycker de på transpondern, varpå transpondrarna i övriga bilar blinkar rött och förarna åläggs att farten.

Tyvärr missade Åberg att hans transponder började att blinka, vilket resulterade i ett förhör med Internationella Bilsportsförbundet FIA och sedermera 2 500 kronor i böter.

– Transpondrar hör tydligen till i VM-sammanhang, suckar Åberg något uppgivet.

Med förra helgens seger i SM-debuten i färskt minne avslutade Rally Sweden en riktig höjdarvecka för HLMK-föraren. Härnäst ska han försöka smälta framgångarna och sedan ställa in siktet på nästa SM-tävling i Östersund om två veckor.

– Och det viktiga resultatmässigt är Rally-SM, säger Åberg och tillägger att han egentligen inte förväntat sig kunna prestera med den nya bilen förrän då.

Magnus WahlströmSkicka e-post
Så här jobbar Norra Skåne med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons