När mamman slog larm om sin son prioriterade larmcentralen ner ärendet och menade att det gick fortare om hon själv körde sonen till sjukhuset. Nu får larmcentralen kritik för sitt agerande. ARKIVBILD/TT

SOS kritiseras för ambulansmiss

ESLÖV När den oroliga mamman ringde larmnumret för att hennes son fått en misstänkt drog- överdos så fick larmet inte högsta prioritet. I stället ska larmoperatören ha föreslagit att hon själv körde sonen till sjukhuset. Nu får larmcentralen kritik av Inspektionen för vård och omsorg.

Varje förälders mardröm blev verklighet för Eslövsmamman under en höstdag i fjol.
Hon hade en tid känt på sig att sonen hamnat i fel kretsar bland äldre ungdomar som höll på med droger.
Den här dagen kom sonen inte hem från skolan och senare på kvällen slår mamman larm till polisen. Där uppger man att man inte har resurser att hjälpa henne. Istället ger hon sig ut och letar själv.
Kort därpå hittar hon sonen, som visar sig vara påverkad av droger och som är svår att få kontakt med. Hon försöker då på nytt ringa polisen och blir kopplad till larmcentralen.
Där upplever hon att hon inte får gehör.
– Larmcentralen avvisar mig. Säger att det inte låter som något allvarligt och att det finns viktigare saker att prioritera, för att det är mycket samtal under kvällen, skriver kvinnan i den anmälan hon senare gjorde.

I det här läget är sonen ganska illa däran, beskriver hon. Enligt mamman föreslår larmoperatören i det läget att hon istället själv kan köra in sonen själv för vård. Men det känner hon sig inte trygg med.


Den utredning som följde visar att larmcentralen bedömt ärendet som prio 2, alltså ett uppdrag med hög prioritet där patienten bedöms ha akuta men inte livshotande symtom.
Personalen ska ha berättat att det skulle gå fortare för mamman att själv köra till sjukhuset eftersom det var brist på ambulanser i området. Enligt larmcentralen ville inte mamman vänta på att en ambulans skulle komma och samtalet avslutades utan att någon ambulans larmades ut.
Men bara sju minuter senare ringde mamman på nytt till SOS Alarm, eftersom sonens tillstånd försämrats.

Hon beskriver då att sonen knappt får luft och har svårt att andas. Då larmades en ambulans ut med högsta prioritet.
– När ambulansen kommer är läget kritiskt och akut, skriver mamman i den anmälan hon sedan gjorde.
Ytterligare en ambulans anländer och mamman beskriver att när man kom fram till traumacentret så var hon nära att förlora sonen.
Efteråt anmälde alltså mamman SOS Alarm, som ett klagomål enligt patientsäkerhetslagen. Nu får larmcentralen kritik av Inspektionen för vård och omsorg (IVO), som granskat ärendet.
Handläggningen vid larmcentralen har enligt IVO ”varit oförenlig med kravet på sakkunnig och omsorgsfull vård”, slår man fast.

Veckans ibladningar