Annons

Reklamförslag för tåg och buss

skåne Skånetrafiken kommer fortsatt att upphandla och utveckla reklam för bussar, tåg och tågstationer.
Publicerad 24 mars 2017 • Uppdaterad 25 november 2021

Upphandlingen innebär att Skånetrafiken utvecklar reklam och extern information som ger mervärde för resenären och som höjer upplevelsen att åka med Skånetrafiken.

Beslutet tas på kollektivtrafiknämndens sammanträde den 10 april.

Annons

‑ Genom att vi vidareutvecklar konceptet med digitala kanaler med lokalt anpassad information och nyheter är målsättningen att öka antalet resor samtidigt som vi höjer helhetsupplevelsen för resenären. Med det nya avtalet kommer vi dessutom få in högre intäkter än med nuvarande avtal, säger Stefan Svalö (S), ordförande kollektivtrafiknämnden.

Bakgrund är att nuvarande reklamavtal för stadsbussar och avtal löper ut i december 2017.

Trafikdirektören får därför i uppdrag att upphandla och utveckla reklam, nyheter och regioninformation till infotainment samt att fortsätta att arbeta med reklam som en kompletterande inkomstkälla till Skånetrafikens stadsbussar.

En ny upphandling ska vara klar till 1 januari 2018.

Cristina Glad (L) i kollektivtrafiknämnden ställer sig frågande till detta.

‑ Vi är för reklam på tåg och bussar, eftersom vi inte har råd att avvara den intäkten. Vi har inte fått svar på frågan om vilka ekonomiska effekter förslaget innebär. Detta är precis samma förslag som styret gick ut med förra gången. Vi efterlyser bevis om att intäkterna inte försämras.

Stefan OlofsonSkicka e-post
Så här jobbar Norra Skåne med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons