Annons

På lördag går Döden ut i strejk

Kultur och Nöje På lördag är det premiär för Döden säger nej på Operaverkstan i malmö. Gunilla Wedding har pratat med regissören Maria Sundqvist om opera som skrevs i koncentrationslägret Theresienstadt och om en föreställning som inspirerats av dadaismen
Publicerad 30 mars 2017 • Uppdaterad 25 november 2021

Temat för Operaverkstans säsongen 2016/2017 är ”Döden ligger lågt”. I höstas satte man upp Barbro Lindgren och Georg Riedels Andrejs längtan om en gåtfullt försvunnen mamma.

Nu är det dags för kammaroperan Döden säger nej där Döden tröttnar på att bara vara ett verktyg för allt dödande på slagfältet och vägrar låta fler dö. Den krigstokige Kejsaren inser till slut att människor inte kan leva utan döden, När Skånska Dagbladet är på besök är det dags för föreställningens första förberedande generalrepetition och klasser från Landskrona, Vellinge och Malmö är på plats.

Annons

Innan publiken släpps in i salongen får de en introduktion av teaterpedagogen och skådespelaren Lars Fembro som presenterar föreställningens fem arketypiska roller – Döden, Harlekin, Pojkflickan, Trumslagaren och Kejsaren – och de fyra bilder som handlingen är uppbyggd kring.

– Det är vad man behöver med sig in, säger Maria Sundqvist. Då behöver man inte hänga upp sig på om man hör varje ord. Man måste unna sig att betrakta det här som poesi och ta emot att sångarna ger sig hän så mycket. Allt de gör gör de fullt ut.

Döden säger nej skrevs i koncentrationslägret Theresienstadt av kompositören Viktor Ullmann och poeten och konstnären Peter Kein. Theresienstadt var ett uppvisningsläger och många av fångarna var intellektuella och konstnärer som tilläts ett visst mått av egenbestämmande. Ullmann och Keins opera repeterades i lägret sommaren 1944 men avbröts innan det blev premiär eftersom kejsaren var för lik Hitler. Under hösten skickades nästan alla fångar vidare till Auschwitz där Kein dog av sjukdom, bara 25 år gammal, och Ullmann avrättades.

– Operans historia är en kontext som är svår att bortse från och den har också spelats med koncentrationsläger som miljö, säger Maria Sundqvist. Men det är också en urmänsklig historia om att gå i närkamp med döden som vi hittar på så många ställen, till exempel i i folksagor. det är i den berättartraditionen vi vill placera den.

Döden säger nej smugglades ut i bitar från Therensienstadt och sattes så småningom ihop i Amsterdam på 1970-talet. På Operaverkstans scen har man skapat sin egen inramning där dadaismen varit en stor inspirationskälla för scenografi och kostym.

– Döden går i strejk för att han tycker att hans arbete inte respekteras på slagfältet och hela operan genomsyras av en uppmaning till fred mot krigets vansinne, förklarar Maria Sundqvist. Därför har vi också inspirerats av Dadarörelsen som var en väldigt tidig fredsrörelse där konstnärerna reagerade mot första världskriget.

– Vi ville ändå inte fastna i den tiden utan har också inspirerats av den avantgardistiska konstnären och regissören Robert Wilson som skapade otroligt starka scenbilder. Döden säger nej är en opera i fyra bilder och vår scenograf Ilkka Häikiö, som främst är ljusdesigner, har skapat scenografi som bygger på ljus.

Döden säger nej är en kammaropera på cirka en timme. På scen finns de fem rollfigurerna som Lars Fembro presenterar samt hans egen röst som högtalare. Orkestern, som även de fått dadainspirerade kostymer, består av fem personer.

– Musiken är väldigt spännande och väldigt blandad, berättar Maria Sundqvist. Ullmann studerade komposition i modernistisk anda men påverkades säkert också av Kurt Weill - om man tänker musiken i Tolvskillingsoperan så går den åt det hållet. I vissa lägen är det nästan lite tolvton och sedan finns de så väl visa som dansmusik. Intermezzona mellan scenerna är gudomligt vackra.

För de fem sångarna har uppsättningen också varit en stor utmaning. För att kontra den kraftfulla berättelsen och den kraftfulla musiken behövs också ett gestaltningsdjup som matchar menar Maria Sundqvist.

Annons

– Man kan inte komma dragande med naturalism eller realism här så sångarnas rörelsemönster är i stort sett genomkoreograferat och de dadaistiska kostymerna kräver också att man rör sig så det passar. Vi har jobbat med fysiska pass varje dag och sångarna är jätteduktiga. Det finns en otrolig vilja och engagemang att berätta den här historien som har en sådan angelägenhetsgrad. Allt föds ur verket. Vi ville inte berätta om hur de här människorna dog, utan hur de ville leva.

På lördag är det premiär för Döden säger nej och Maria Sundqvist tycker att det har varit en väldigt härlig föreställning att jobba med.

– Ibland blir jag riktigt rörd, som när kejsaren inser att han måste dö och Döden håller hans hand och omfamnar honom. Det är trösterikt.

– Sedan hoppas jag att vår föreställning gör att fler upptäcker Viktor Ullmann som kompositör, lägger hon till.

bild 1/2
Operaverkstans konstnärlige ledare Maria Sundqvist tycker att det har varit härligt att jobba med Döden säger nej. 
Foto: Gunilla Wedding
Kostymerna i Döden säger nej är inspirerade av dadaismen och Dödens dräkt är en kopia av den som en av rörelsens förgrundsgestalter, Hugo Ball, bar på Cabaret Voltaire i Zürich 1916 när han framförde sin ljuddikt Karawane – ett ögonblick som kallats ljudpoesins födelse . Foto: Katja Sund
Operaverkstans konstnärlige ledare Maria Sundqvist tycker att det har varit härligt att jobba med Döden säger nej. 
Foto: Gunilla Wedding
Kostymerna i Döden säger nej är inspirerade av dadaismen och Dödens dräkt är en kopia av den som en av rörelsens förgrundsgestalter, Hugo Ball, bar på Cabaret Voltaire i Zürich 1916 när han framförde sin ljuddikt Karawane – ett ögonblick som kallats ljudpoesins födelse . Foto: Katja Sund
Fakta:

Döden säger nej:

Döden säger nej har premiär på Operaverkstan i Malmö lördag 1 april och spelas till och med 28 april.

Medverkande på scen är : Wiktor Sundqvist, Nils Gustén, Andreas Landin, Linnea Andersson, Teresia Bokor och Lars Fembro.

Föreställningen riktar sig till alla från 11 år, är cirka en timme lång och framförs på svenska.

s

Gunilla WeddingSkicka e-post
Så här jobbar Norra Skåne med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons