Även om Mattias Olofsson älskar att skriva låtar vill han inte göra det på heltid. – Jag behöver min dos av scenen också, säger han. Foto: Kitty Lingmerth
Hemma i studion, i Stockholm där Mattias Olofsson numera bor, snickrar han ihop låtar för allt från den asiatiska marknaden till Sannex. Foto: Privat

Med ett ben i studion och det andra på scen

Som låtskrivare har han skrivit till den polska sångerskan Margaret som sålt platina och Sannex som nyligen vann en Grammis. Som artist växlar han mellan shower och musikaler. Mattias Olofsson är en mångsysslare i underhållningsbranschen.
– Jag tycker det är roligt att verkligen göra allt, säger han.

Sedan 2005 har Mattias Olofsson, 34 år, tjänat sitt levebröd som frilansande artist. Bjärnumspågen, vars pappa Mats och syster Martina (Kidbro) just nu spelar Casinorevy för fulla hus, konstaterar att även om han själv inte har medverkat i revyn så har den definitivt påverkat hans yrkesval.
– När jag var liten sprang jag på alla repetitioner och något år stod jag i kiosken. Det har onekligen lagt en grund till att jag gör det jag gör. Jag fick tidigt se att det går att stå på scen, och hur kul det kan vara, och har alltid fått uppmuntran hemifrån att göra det jag tycker är roligt. Det har betytt extremt mycket, säger Mattias Olofsson.

I höstas turnerade han med Blossom Tainton, Gladys del Pilar med flera med showen ”The Music of Motown featuring Afro-Dite”.
– Jag körade, lirade lite gitarr och gjorde några solonummer, sjöng lite Jackson Five och Chuck Berry. Vi var också med i tv på nyår från Skansen och det var kul.
Nyligen avslutade han en sejour på Nöjesteatern i Malmö med Sugar, som han även medverkade i på Fredriksdalsteatern i somras.

Närmast väntar medverkan i en Ladies Night-show, tillsammans med bland annat Andreas Weise och Panetoz, och i sommar tar han sambon Caroline Johansson Kuhmunen, som är sångerska och musikalartist, och dottern Lily, 3,5 år, med sig till Gotland för att jobba i Kneippbyn.
– Där blir det krogshow på kvällarna och teater på dagarna. Jag tänker att det kan inte bli bättre för en 3,5-åring än att springa runt där en sommar.
När han inte jobbar på scen sitter han hemma i studion och snickrar ihop låtar. Bland annat skriver han sedan flera år tillbaka åt Sannex, tillsammans med sångaren Andreas Olsson. Bland annat var Mattias Olofsson med och skrev titelspåret till dansbandets Grammisvinnande album Din sida sängen.
– Jag har haft med nio låtar på deras fyra senaste plattor. Egentligen är jag en rockkille, men jag är uppvuxen med dansband och precis som i vilket yrke som helst vill man utvecklas. Och Sannex är egentligen pop, fast i dansbandsformatet och vill hela tiden utvecklas och pusha gränserna.

Hans låtar har också funnit vägen till Asien och strax före jul fick han även höra att den polska artisten Margaret, som har med hans låt L. O. L, på sitt senaste album, sålt platina.
– Det känns lite som en milstolpe, som något man kan stryka på sin bucketlist.

Innebär det också att det rasslar till på bankkontot?
– Nä. Jag tror de flesta har en lite glorifierad bild av vad som händer. Det är klart att det genererar lite, men inte så att jag kan sluta jobba, säger Mattias Olofsson och skrattar.

I framtiden hoppas Mattias Olofsson kunna ägna lite mer tid åt att skriva låtar, men han vill inte helt ge upp det andra han ägnar sig åt.
– Jag behöver min dos av scenen också. Sedan tycker jag det är roligt att verkligen göra allt, för jag är extremt rastlös och jagar hela tiden nya utmaningar. Och jag kan ju inget hederligt yrke, så då får man se till att bredda sig inom detta, säger han.
I år planerar han också att kunna ägna lite tid åt att spela in egna låtar och ge ut.
– Det handlar om pop-rock-soul som jag sjunger på skånska. Förhoppningsvis ska jag kunna släppa något innan året är slut.

Och Casinorevyn, när får vi se dig i den?
– Det är ju fyra ganska stadiga män som aldrig slutar. Men skulle någon av dem få förhinder, och om jag kan fylla de kläderna, skulle det vara jätteroligt. Att få jobba ihop med pappa och min syster och liksom knyta ihop säcken.