Omkring femtio äldre bilar och dubbelt så många personer deltog i Tolvskillingsrallyt, som avgick från Johannamuseet i Skurup på söndagen. Foto: Caroline Stenbäck
Mössorna ska vara på om det ska tas bild, tycker Olle Erlandsson och Louise Wall från Skivarp som sitter i sin Austin Hearley 100/6 från 1958. Foto: Caroline Stenbäck
Roland Ekström och hustrun Nina, från Skåne-Tranås, vid sin Chrysler Saratoga från 1958. – Det är roligt att klä sig och även ha lite grejer i samma stil som bilen, säger Roland. Ekström. Foto: Caroline Stenbäck
Från Dalby har Lennart Feldt och kamraten Alf Cyrén och deras livskamrater Ena Larssson och Anna-Lisa Cyrén åkt. Bilen är en BMW 1600 från 1964. Foto: Caroline Stenbäck
Funktionärerna Karl Sundström och Sainy Wesslund har delat intresset för gamla bilar sedan de blev ihop för 43 år sedan. – Vi sålde vår Studebaker från 1950 när vi flyttade till Malmö. Foto: Caroline Stenbäck
Rallyansvarige Björn Johansson från Motorhistoriska klubben i Skåne pratar gärna en stund med åkarna innan han skickar iväg dem. Här står han vid en Studebaker DeLuxe från 1953. Foto: Caroline Stenbäck
- Jag och min fru Jessica brukar åka med när det är rally, men i dag hade vi inte tid. Men vi ville ändå komma förbi och kika lite, säger Thomas Sörmell från Svedala som fotar en Cheva från 1957. Foto: Caroline Stenbäck
Bertil Jensen från Oxie kom med sin Chevrolet Impala från 1965. - Jag har haft den sedan 2004. Foto: Caroline Stenbäck
Thommy Hansson från Uppåkra sätter på en nnummerlapp på sin Mercedes 180 från 1955. Foto: Caroline Stenbäck

Pärlor från förr fick rulla på vägarna

Skurup Nytvättade och polerade. Motorpärlorna från förr blänkte i kapp med solen när dess ägare och bekanta deltog i Tolvskillingsrallyt på småvägarna utanför Skurup, Lund och Sjöbo på söndagen.

Utanför Johannamuseet i Skurup står omkring 50 fordon uppställda och mer än dubbelt så många åkare inspekterar varandras motorkärlekar och dricker en kopp kaffe. Roland Ekström och hustrun Nina Ekström har slagit sig ner kring ett litet bord med rutig duk och två stolar som de har med sig. Allt går att fälla ihop och ryms i den gulvita Chrysler Saratoga från 1958.
– Den är gjord i Montana 1962 men har stått i garage i över 20 år innan jag köpte den 2015. När jänkarna köper en ny bil så ställer de undan den gamla, säger Roland Ekström som dagen till ära bär en beige Texashatt och jeansjacka.
Han och hustrun har haft femton bilar tillsammans genom åren. Nu är det bara den här som återstår och den åker de ungefär 500 mil om året med, oftast till olika veteranbilsträffar.
– Det är roligt att se alla bilar och träffa folk … säger Nina.
… Ja, som är lika galna som en själv. Man får chans att snacka kamaxel i en timme med någon som också tycker att det är roligt, säger Roland och skrattar lite.

Han säger att de flesta som håller på med gamla bilar har ett teknikintresse och gillar att mecka.
– Men denna köpte jag totalrenoverad och klar för en gång skull.
Den drar drygt två liter per mil, inte särskilt bensinsnål. Ändå föredrar Roland Ekström den än vardagsbilen.
– Förr var det designerna som bestämde det mesta med bilarna. I dag är det teknikerna. Det gör att många ser likadana ut, anonyma.

Så resonerar även Olle Erlandsson. Han har åtta veteranbilar och två vardagsbilar. Den här dagen har han med sig en röd engelsk Austin Hearley 100/6 från 1958.
– Den har ingen komfort, men körglädje i kvadrat!

Han och hustrun Louise Wall lämnade Stockholm för drygt tre år sedan och köpte en gård i Skivarp.
– Nu har man äntligen plats för de här leksakerna, säger han och ler stort.
Klockan närmar sig tio på förmiddagen. Rallyansvarige Björn Johansson från Motorhistoriska klubben i Skåne, som arrangerar den sex mil långa turen, gör sig beredd. Snart ska han skicka iväg bilarna som i makligt tempo ska köra på småvägar genom Slimminge, Svaneholm, Häckeberga, Dörröd, Everlöv, Sövde, Blentarp, Slimminge och sedan tillbaka till Johannamuseet igen.
– Längs banan har vi fem kontroller där de får svara på olika bildfrågor som de inte kan googla fram svaret på. När de kommer tillbaka avslutar vi med ett backtest och prisutdelning.

Om man blir sugen på att vara med då?
– Vi låter även de som inte är medlemmar i klubben att vara med. Man ska inte ta med sig en ny vardagsbil, utan gärna någon som känns trevlig och intressant, säger Björn Johansson.

×