Alien tillbaka i gamla spår
Dramaturgin verkar vara frusen i tiden och den klassiska scenen där Alien gör sin entré genom att hoppa upp ur John Hurts kropp är återanvänd, förvisso inte mindre spektakulär, men inte längre med nyhetens obehag. Ridleys nya Alienepos gör annars avspark i ”Prometheus” (2012) med djupsinniga funderingar över vårt ursprung och vart det skall barka om vi inte bokstavligt talat börjar se om vårt hus.
Precis som 1979 hamnar vårt rymdskepp på en okänd planet som visar sig vara bebodd av huvudrollsinnehavaren som objuden följer med på resan därifrån. Noteras skall att Ridley Scott inte på något sätt fallit för åldersstrecket, tvärtom ligger han i med näbbar och klor för att bevisa att han är kapabel att hålla jämna steg med vilket yngre effektgalleri som helst när det gäller visuella utsvävningar. Alien: Covenant ger varken sci-fi-, Alien- eller Scott-fantasterna någon kick, men om man lägger ribban lagom högt är den avgjort inget sänke för nya efterföljare.
FILM