– Det här är den enda förbindelsen mellan den västra och östra sidan av byn, påpekar Alf Månsson.Foto: Arkiv

Viaduktslösning vore ”förödande”

HÄSTVEDA Intresseföreningen och den politiska referensgruppen i Hästveda känner sig överkörda efter att tekniska avdelningen stöttat Trafikverkets enkla lösning på hur viadukten genom byn ska åtgärdas.
– Den här lösningen vore förödande, säger Alf Månsson.

Intresseföreningens namninsamling har nu visat sig vara förgäves. Trafikverket står fast vid att problemen vid viadukten i Hästveda ska lösas genom en timglasutformning medskyltad väjningsplikt, samt att Östra och Västra Järnvägsgatan blir enkelriktade i anslutning till korsningarna med länsväg 1935.
Några pengar finns nämligen inte till att bredda vägporten eller bygga en separat gång- och cykeltunnel under järnvägen. Det anses inte samhällsekonomiskt motiverat, påpekar Trafikverket, som dessutom konstaterar att Hässleholms kommun ställt sig bakom att lösningen är lämplig på kort sikt.

Det upprör Alf Månsson, ordförande i Hästvedas intresseförening:
– Kommunen har samtyckt till Trafikverkets förslag utan att överhuvudtaget höra efter vad vi tycker i Hästveda, säger han.
– Dessutom har vi ju en politisk referensgrupp. Den är inte tillfrågad och inte näringslivet heller.

Ingrid Nyman (S) sitter med i Hästvedas referensgrupp och bekräftar att denna inte blivit tillfrågad om vad ortsborna tycker i frågan.
– Det har vi tyvärr inte alls. Vi hade gärna yttrat oss och har tidigare sagt att vi gärna är remissinstans för liknande frågor.
Själv delar hon intresseföreningens åsikt att Trafikverkets lösning är alltför enkel och att det behövs en breddad vägport eller en separat gång- och cykeltunnel under järnvägen.

Ärendet har handlagts på kommunens tekniska avdelning. Där berättar processingenjör Per Nilsson att kommunen flera gånger framfört till Trafikverket att den enklare lösningen bara är godtagbar på kort sikt.
– Hässleholms kommuns inställning är att man måste bygga om den befintliga tunneln och bredda den, säger han.
– Det är viktigt eftersom undergången blir lite som en barriär i byn. Men det är Trafikverkets projekt och deras boll vad de vill göra åt våra önskemål.

Veckans ibladningar