Även försvarets bandvagn fick skador efter krocken på E22 i måndags kväll. – Jag har tagit del av information om vad som hänt och som jag förstått ska de inblandande må väl efter omständigheterna, säger Janne Bohman, kommunikationschef på Södra skånska regementet P7. Foto: Mikael Nilsson
Räddningstjänsten fick sanera olycksplatsen från bland annat ett oljeläckage efter kollisionen vid Rolsberga. Ingen av de inblandade i olyckan är misstänkt för något brott i samband med händelsen. Foto: Mikael Nilsson

Polisen kritiserar försvaret efter trafikolycka

höör Sent i måndags kväll körde en personbil in i en bandvagn på E22. Nu kommer kritik från polisen för att Försvarsmakten använder sina fordon på en motorväg.
– Bandvagnar bör inte förekomma på motorvägar, säger Jan Borgström, trafikutredare på polisen i Kristianstad.

Klockan 23.04 på måndagskvällen kom larmet till polisen och Räddningstjänstens Syds styrkor i Löberöd om en rejäl krock på E22 i höjd med Rolsberga.
Föraren från Höör upptäckte för sent en av försvarets bandvagnar som färdades på motorvägen.
Smällen blev kraftig och föraren i personbilen klagade över smärtor i bröstet och höften. Den 55-årige föraren fick dessutom en svullnad i pannan och flera skrapsår och fick föras med ambulans till sjukhus.

Bilens vindruta krossades och fick fronten helt intryckt. Den 20-årige föraren i bandvagnen klarade sig från allvarliga skador i krocken.
Försvarsmaktens övning Våreld 17 pågår för fullt och ansvariga har varnat allmänheten för att det finns gott om militärfordon på de skånska vägarna mellan 22 och 29 maj. Polisen Jan Borgström höjer ändå på ögonbrynen över att en bandvagn är ute och kör på E22.
– En transport av sådana bandvagnar är inte alls upplysta som andra bilar. Hastigheten på andra fordon är dessutom betydligt högre, säger han.

Jan Borgström kan inte komma ihåg att han utrett någon allvarlig incident med tunga militärfordon inblandade.
– Min erfarenhet är att försvarsmakten lägger den här typen av transporter när det är som minst trafik. Det hindrar inte att det finns andra trafikanter. Motorvägarna är belastade dygnet runt, säger han.
– Bandvagnar hör inte hemma i den här trafikmiljön, fortsätter Jan Borgström och menar att försvaret under övningar ska planera så att fordon som bandvagnar inte behöver färdas längre sträckor på motorväg.
Janne Bohman, kommunikationschef på Södra skånska regementet P7, säger till SkD att det vid olyckstillfället inte fanns några begränsningar för hur bandvagnen fick användas. Detta trots att det aktuella fordonet har en maxhastighet på 70 kilometer i timmen.
– Jag kan konstatera att där fanns andra fordon som klarade av att köra om men att det fanns en civil bil som körde in i bandvagnen, säger han.
– Där är hela tiden riskanalyser när våra fordon ska användas. Det handlar om ljusförhållanden och terrängförhållanden. I övrigt får vi avvakta polisens utredning från olyckan, säger Janne Bohman.

Men får en bandvagn som max kör i 70 kilometer i timmen användas hur som helst på en motorväg?
– Våra fordon rullar på vilka vägar som helst. Det kan finnas begränsningar vad gäller vikten för till exempel våra stridsvagnar. Men bandvagnar ska rulla på utan att det ska vara några problem, säger Janne Bohman.

Läs mer:

Nyhetsbrev

Veckans ibladningar