Förnybart i flygbränslet är bättre än flygskatt
Obligatorisk inblandning av förnybart i flygbränslet på alla flyg som lyfter från svenska flygplatser är ett förslag från Centerpartiet. Knappt hade Annie Lööf hunnit komma ut med pressmeddelandet så svarade regeringen med att utlova en utredning om bland annat detta förslag.
Regeringens utredning ska titta på även andra styrmedel för att uppmuntra användningen av biobränslen inom flyget, vilket är positivt.
Centerpartiet vill ”fortsätta jaga utsläppen och inte resan eller resenärerna”. Det är samma strategi som för bilismen, där C koncentrerat åtgärderna på att stimulera förnybara bränslen mer än på straffåtgärder mot bilister som inte har möjlighet att byta bil.
Den svenska flygbranschen har redan insett nödvändigheten att anpassa flyget till ett samhälle utan växthusgasutsläpp och satt upp mål och inlett ett arbete för att bland annat halvera sin klimatpåverkan till 2030. Med tanke på utgångsläget är det ett relativt ambitiöst mål. Staten kan hjälp till genom att sätta press på alla flygbolag att bidra till att nå detta mål.
Den här vägen är effektivare än regeringens planer på en flygskatt, som inte tar hänsyn till vare sig bränslets miljöpåverkan eller avstånd.
Biobränsle till flyget är dyrare än fossilflygbensin, så även detta förslag leder till högre kostnad för flyget. Men det är motiverat eftersom det finns en styrande effekt och inte slår blint som flygskatten.
Yngve Sunesson