Annons

Rektorernas arbetssituation granskas

Hässleholm Resurserna för pedagogiskt ledarskap brister
Hässleholm • Publicerad 29 juni 2017 • Uppdaterad 25 november 2021

EY, som är ett internationellt företag inom revision har på uppdrag av Hässleholms kommun, granskat om regionens rektorer ges de förutsättningar och omständigheter som krävs för, att agera i rollen som pedagogisk ledare. I granskningen har 20 rektorer intervjuats.

Granskningen har tagit sin utgångspungt i tre frågeställningar; 1. graden av administrativt stöd, 2. möjlighet att agera som pedagogisk ledare och 3. om det finns en konstruktiv styrkedja från utbildningsnämnden till rektorer.

Annons

EY har gjort en del iaktagelser. Bland annat att många rektorer menar att det finns ett stort glapp mellean nämnden och rektorerna. De menar att nämnden inte känner till rektorenas och lärarnas verklighet och de regler och lagar som styr verksamheten.

Även att majoriteten av rektorerna inte har något administrativt stöd, utan själva får ansvara för att skolans administrativa uppgifter blir genomförda, vilket leder till att fokus skiftas från gott pedadgogiskt ledarskap till, till exempel att lämna ut nycklar, ta emot sjukanmälningar och hyra ut lokaler då det är aktuellt.

I grundskolorna i Hässleholm kännetecknas rektorernas arbete av många medarbetare, mycket administration och dokumentation, fler och fler arbetsuppgifter, fler enheter, många elever med särskillt stöd och sämre ekonomiska förutsättningar.

– Det har blivit en ökad arbetsbelastning för oss, medan det administrativa stödet är det samma.

– När man pratar om pedagogiskt ledarskap pratar man om möjligheten att skapa förutsättningar för att eleverna ska kunna nå målbetygen. Risken här är att de gymnasiebetyg man ska nå, inte nås. Det har dock än så länge inte skett, säger Johanna Lindqvist tillförordnad biträdande rektor på Jakobsskolan.

Det framgår också i granskningen att förvaltningen inte medverkar i tillräcklig omfattning i utvecklingssamanhang.

EY har sammanställt en rekomendationslista till Hässleholms kommun och barn- och utbildningsnämnden om vilka åtgärder som borde tas. Däribland att säkerställa förutsättningar för rektorernas pedagogiska ledarskap i form av administrativt stöd.

– Situationen är helt ohållbar och fortsätter det på det här sättet kan det få förödade konsekvenser. Vi har påbörjar arbetet mot en förbättring med den budgett vi har genom att till exepmpel tillsätta fler biträdande rektorer.

– Men vi vill se en större budgett till skolorna och det arbetet börjar nu, säger Richard Bernsheim, ordförande i barn- och utbildningsnämnden.

Sara Almosaibi Jasas
Så här jobbar Norra Skåne med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons