Annons

Båda höghastighetsbanorna ska byggas samtidigt

Skåne Sverigeförhandlingen förordar att båda sträckorna för höghastighetsjärnvägen mellan Stockholm och Göteborg/Malmö byggs ut samtidigt och skyndsamt - och finansieras via statliga anslag och lån i Riksgälden.
Publicerad 5 juli 2017 • Uppdaterad 25 november 2021

På onsdagen presenterade Sverigeförhandlingen utbyggnadsstrategin för höghastighetsjärnvägen mellan Stockholm och Göteborg/Malmö.

Annons

– För oss är det uppenbart att vi måste bygga båda sträckorna samtidigt och lösa finansieringen på annat sätt än med bara anslag. Går vi anslagsvägen kommer systemet att vara på plats tidigast år 2064. Med en lånefinansiering har vi banorna på plats ca 2035, säger HG Wessberg i pressmeddelandet.

Sverigeförhandlingen presenterar följande:

– Regionförstoringseffekter uppstår först när regioner kopplas samman. Att bygga halva järnvägen betyder inte att man får halva nyttan, säger Catharina Håkansson Boman.

Annons

− Med en finansiering som består av en blandning av statliga anslag, kommunal medfinansiering, och lån i Riksgälden föreslår Sverigeförhandlingen att Stockholm–Göteborg och Stockholm–Malmö byggs snabbt, i huvudsak parallellt och färdigställs cirka 2035. I ett sådant perspektiv behöver inte vår utbyggnadsstrategi brytas ner i kortare etapper. Då får vi snabbt ut hela nyttan och utbyggnaden blir betydligt billigare, säger HG Wessberg,

Stefan OlofsonSkicka e-post
Så här jobbar Norra Skåne med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons