På Sweden Rock i år var 92 procent av akterna mansdominerad. Foto: TT
SÖLVESBORG 20170610Packat med publik när Sweden Rock Symphony Orchestra rockar med en full symfoniorkester på scenen på Festival Stage Sweden Rock Festival 2017 i Sölvesborg.Foto: Fredrik Sandberg / TT / Kod 10080
SÖLVESBORG 20170608Vackert väder för hårdrockarpubliken under Doro Peschs Warlock på Festival Stage. Sweden Rock Festival 2017 i Sölvesborg.Foto: Fredrik Sandberg / TT / Kod 10080

Fortsatt ojämlikt på festivaler

Gefle metal festival, Sweden Rock, Summerburst och Emmabodafestivalen. Det är festivalerna som har allra flest mansdominerade akter i år, enligt statistik från Jämställd festival.

Jämställd festivals statistik över akter på de tio största festivalerna i Sverige, 2017:
Gefle metal festivals akter
Mansdominerade: 94%
Kvinnodominerade: 6%
Sweden Rocks akter
Mansdominerade: 92%
Kvinnodominerade: 8%
Summerbursts akter
Mansdominerade: 89%
Kvinnodominerade: 11%
Emmabodafestivalens akter
Mansdominerade: 88%
Kvinnodominerade: 11%
Mixade akter: 1%
Bråvallas akter
Mansdominerade: 81%
Kvinnodominerade: 18%
Mixade akter: 1%
Way out Wests akter
Mansdominerade: 66%
Kvinnodominerade: 34%
Storsjöyrans akter
Mansdominerade: 50%
Kvinnodominerade: 45%
Mixade akter: 5%
Urkults akter
Mansdominerade: 43%
Kvinnodominerade: 45%
Mixade akter: 12%
Popagandas akter
Mansdominerade: 42%
Kvinnodominerade: 58%
Stockholm Music & Arts akter
Mansdominerade: 33%
Kvinnodominerade: 67%
Totalt:
Mansdominerade: 68%
Kvinnodominerade: 24%
Mixade akter: 8%
Fotnot:
Statistiken kan komma att förändras under sommarens gång då akter kan tillkomma och avbokas.

68 procent av akterna på Sveriges tio största festivaler består av en majoritet av män.
Det skriver initiativet Jämställd festival i sin årliga rapport som varje år redovisar procentuell statistik över könsfördelningen mellan akter på festivaler. Syftet är att arbeta för att Sveriges festivalscener ska bli jämställda och de har sammanställt statistik sedan 2012. Kristina Wicksell är pressansvarig på Jämställd festival.

Varför behövs initiativet Jämställd festival?
– När vi påbörjade vårt arbete upplevde vi att det fanns en väldigt låg kunskapsnivå bland festivalerna i frågan om en jämn könsfördelning bland festivalakter. Festivalarrangörerna hade ingen inblick i hur stor procentuell andel män respektive kvinnor som akterna bestod av. De förde heller inga samtal eller diskussioner om det.
– När vi ringer runt i dag, sex år senare, märker vi att det har skett en förändring. Många vi ringer har redan siffror klara. Det behövs någon som petar i frågan. Annars finns risken att den glöms bort, säger Kristina Wicksell.

Statistiken från i år visar att det inte skett någon större förändring sedan förra året. Varför står siffrorna still på vissa festivaler, tror du?
– Det vi upplever är att festivalerna själva skyller ifrån sig och inte vill ta ansvar. De gör ingenting och då händer ingenting. Om det fortsätter att vara män som lyfter andra män, skapas en ond cirkel. Kvinnorna får aldrig samma plats på scen.

Vem menar festivalerna har ansvaret?
– De olika aktörerna skyller ofta på varandra. Bokningsbolagen skyller på att artisterna som väljs ut är artister som efterfrågas av festivalerna. Festivalarrangörerna skyller på bokningsbolagens utbud av artister.
Vissa specifika festivaler har mycket hög andel män, visar Jämställd festivals rapport, och har legat på ungefär samma procentuella andel män i majoritet under en sexårsperiod. Ett exempel är Sweden Rock som under åren 2012 till 2017 haft mellan 92 och 98 procent män i akterna.

Varför ser det ut så?
– Många menar att det är musikgenren i sig som är mansdominerad. Det kan stämma, till viss del, exempelvis för hårdrocksgenren. Men det finns kvinnliga artister i den genren med, och då är det extra viktigt att de som finns lyfts fram. Festivaler sitter på väldigt mycket makt. Många artister uppträder för första gången på festivaler, och då kan festivalerna påverka vilka som blir morgondagens stjärnor och stora namn.
– Många unga som går på festivalen kanske också är där för första gången, och de måste kunna se förebilder på scenen, av alla kön.

Vad tycker du att festivalarrangörerna som har en majoritet av män i sina akter ska göra?
– De borde sätta upp procentuella mål att följa varje år. Jag förstår att en festival som Sweden Rock inte kan gå från 90 procent män i akterna till 50 procent på ett år. Men varje år kan de förbättra sig och öka andelen kvinnor i akterna stegvis. De kan också ta hjälp av olika referensgrupper eller experthjälp. Festivaler kan samarbeta med varandra, det finns det redan festivaler som gör. De kan ta hjälp av varandra och dela med sig av vilka metoder de använder för att lyckas boka mer jämställt.

Jämställd festivals statistik över akter på de tio största festivalerna i Sverige, 2017:
Gefle metal festivals akter
Mansdominerade: 94%
Kvinnodominerade: 6%
Sweden Rocks akter
Mansdominerade: 92%
Kvinnodominerade: 8%
Summerbursts akter
Mansdominerade: 89%
Kvinnodominerade: 11%
Emmabodafestivalens akter
Mansdominerade: 88%
Kvinnodominerade: 11%
Mixade akter: 1%
Bråvallas akter
Mansdominerade: 81%
Kvinnodominerade: 18%
Mixade akter: 1%
Way out Wests akter
Mansdominerade: 66%
Kvinnodominerade: 34%
Storsjöyrans akter
Mansdominerade: 50%
Kvinnodominerade: 45%
Mixade akter: 5%
Urkults akter
Mansdominerade: 43%
Kvinnodominerade: 45%
Mixade akter: 12%
Popagandas akter
Mansdominerade: 42%
Kvinnodominerade: 58%
Stockholm Music & Arts akter
Mansdominerade: 33%
Kvinnodominerade: 67%
Totalt:
Mansdominerade: 68%
Kvinnodominerade: 24%
Mixade akter: 8%
Fotnot:
Statistiken kan komma att förändras under sommarens gång då akter kan tillkomma och avbokas.

×